Sunday, October 10, 2010

Tarikh

Orang mungkin ramai meraikan tarikh 10.10.10.

Menjelang malam hari ini, aku hampir yakin bahawa tarikh itu tak akan membawa apa-apa makna, sekurang-kurangnya untuk diri sendiri. Tapi hal itu tak terlunas.

Sehinggalah Yana datang rumah, tengahari tanpa makan dan lekas pulang, meminjam pemain CD. Nak dengar CD mengaji. "Semalam pi periksa, ustaz tu kata ada benda dalam badan aku." Dan dia hendak masa bersendirian mungkin untuk meladeni semangat luar yang merayau-rayau dan tersangkut, dan menghidangkannya dengan ayat-ayat yang akan memanaskan.

Sehinggalah terpaksa memasuki The Mall petang tadi, untuk pertama kali. Dipaksa rela membeli satu sut pakaian formal, untuk pertama kali.

Kemudian, diyakinkan oleh Leong, penjual jam yang menyampaikan teori '10-10-10'. Katanya, disebabkan tarikh hari ini istimewa, dia bersetuju untuk memberikan harga istimewa juga. "Itu nombor belakang kasi tiga puluhlah, campur semua angka ini hari punya tarikh!"

Dan, memang aku termakan pancing Leong. Dan kami tergelak besar, dengan aku berjanji untuk menulis tentang wataknya, kalau nanti ada cerita-cerita fiksi yang akan aku tulis. Leong, gua caya sama lu.

Terbang duit sedikit. Seutas jam tangan baru melekap elok dipergelangan tangan ketika aku keluar kedai dan melambai lelaki gempal sempoi itu.

10.10.10 memang ada cerita yang tak terjangka.


No comments: