Sunday, October 03, 2010

Michel


Michel Houellebecq yang menulis dalam bahasa Perancis ada masalah dengan Islam. Dia juga dalam rentang waktu beberapa ketika sebelum ini di dakwa di mahkamah kerana tulisan-tulisan yang berbaur perkauman; banyak antaranya adalah bersangkutan kesumatnya terhadap Islam.

Bagi aku, itu boleh difahami kerana, menurut kata-katanya sendiri, dia bukan sahaja seorang atheis agama, tetapi juga atheis politik. Dan, dia meraikan cinta; seorang penulis yang melihat dirinya sendiri sebagai sebahagian daripada kelompok the Romantics.

Pertentangannya dengan Islam juga adalah sekitar permasalahan ini. Bagi dia, seperti apa yang selalu tergambar pada imej Islam di media dan ramai penganutnya sendiri, agama besar dunia ini 'menghalang' kuntum-kuntum cinta itu.

Pernyataannya itu memang tak semuanya salah. Tetapi, seperti yang dinyatakan tadi, dia seorang atheis. Jadi, tak perlu bertegang urat bertekak tentang keberadaan Tuhan dengannya.

Walaupun aku tak bersetuju dengan pandangannya tentang Islam, tapi aku tetap suka orang ini; sebagai seorang penulis. Dia ada kiblat penulisan yang tersendiri dan begitu rigid dengan faham yang diyakini itu, walaupun selalu dibenci orang, antaranya media di negara sendiri. Tetapi, dia kisah apa.

Dalam The Paris Review edisi ke-194, Susannah Hunnewell mewawancara askar provokateur ini dengan panjang lebar dan mendalam, menyoal segala aspek berkaitan penulisannya yang banyak menimbulkan ketidaksenangan. Tentang Le Clezio, pemenang Hadiah Nobel sastera 2008 yang juga dari bangsa Perancis, dia menyatakan ini; "Aku belum pernah membaca (kerja-kerja) dia. Setiap kali aku cuba, tetap akan gagal untuk menghabiskan bacaan. Terlalu membosankan..."

Dan, agak mengejutkan aku sendiri, orang ini turut menyebut Malaysia di dalam wawancara berkenaan, daripada beberapa lagi negara lain yang diulang sebut seperti Thailand, Ireland dan Perancis sendiri.

Ini apa yang diutarakan tentang Malaysia:

SH: Pengeboman pengganas di Pattaya dipenghujung buku anda (Platform, novel ketiganya) membayangkan kejadian sebenar insiden di Bali setahun selepas buku anda diterbitkan.

MH: Itu tak sukar untuk diramal. Ia juga boleh berlaku di Malaysia, sebuah lagi negara Islam yang ramai pelacur untuk dilanggani orang Barat.

Jawapan sinikal ini tidak boleh tidak sepatutnya membuatkan kita bermenung antara keluhuran Islam dan realiti hari ini...

- The Paris Review, Fall 2010.

* Dengan ingatan kepada Amaluddin Zhafir, yang pertama kali memperkenalkan makhluk pelik ini kepada aku.


No comments: