Friday, June 01, 2007

lencana lambang

Pagi ini, di dalam akhbar The Sun, muka 2, ada perkara yang betul-betul menarik perhatian – gambar. Ada dua anggota polis beraksi di depan lensa dengan memakai tanda lencana baru yang tertera kata ‘Mesra & Senyum – Budi Bahasa Budaya Kita’.

Dulu sudah ada lencana ‘Saya Anti Rasuah’, sekarang ia menetas satu lagi.

Sekali imbas, lencana itu – atau Inggerisnya menyebut badge – kelihatan cukup pelik. Pelik kerana benda itu – sama seperti yang kita boleh lihat dikenakan oleh golongan anak muda yang rebel (muzik / naluri) – dipakai oleh polis pula. Dan paling menjengkelkan mata, ia dipakaikan di atas pakaian seragam penuh mereka. (Warna dan ikon pada badge itu jangan ditanya!)

Sudah segak dengan baju uniform itu sebenarnya, kenapalah nak ditambah dengan unsur budak-budak kecil?
Perlukah menghabiskan wang untuk ini?

Kekhuatirannya adalah, mereka ini sekadar memakai badge itu hanya kerana ia dianggap sebagai satu arahan yang wajib dipatuhi. Bukan kerana kesedaran yang lahir dalam diri sendiri. Jika ini yang berlaku, objektif kempen yang menelan belanja ini tidak akan ke mana – sama seperti kempen-kempen lain yang kita pernah tahu. Contoh, kempen Cintailah Sungai Kita yang berlangsung lebih sepuluh tahun adalah sesuatu yang GAGAL. Apa lagi yang diharapkan oleh orang di negara ini?

Duit yang dibelanjakan untuk kempen-kempen seperti ini seharusnya disalurkan ke perkara yang benar-benar berguna.

Keangkuhan boleh membunuh norma manusiawi – itu yang mungkin terjadi, kerana mereka-mereka ini sudah ada pangkat dan kedudukan dan tidak mahu mendengar pandangan orang lain secara waras.

Semasa kempen anti-rasuah dilancarkan, berapa ramai anggota yang betul-betul faham apa itu rasuah secara mendalam dan menyeluruh? Dan jika mereka tak ambil endah dan tak tahu, berapa ramai pula yang mahu membaca mengenai rasuah? Tidak kira dari sudut pandang agama ataupun sivil, adakah mereka yang memakai badge berkenaan hari ini benar-benar faham dan praktik?

Pada pandangan saya, apa yang penting bukanlah apa yang dipakai oleh seseorang untuk menampakkan sifat perlakuannya – dalam kes ini adalah anti rasuah dan mesra – tetapi yang paling penting ialah perasaan yang lahir dari dalam diri mereka sendiri.

Kita tidak perlu nilai kosmetik untuk menonjolkan kecantikan, tetapi ia lebih daripada cukup untuk kelihatan cantik jika hati itu yang bersih.

Kita tunggu hasil kempen ini nanti. Mungkin ia akan mengubah tanggapan atau ia kekal sebagai stereotaip Malaysia.
------
p/s: tak nak pakai bandana lepas ni? Baru rugged...
1 jun 2007 - petaling jaya

1 comment:

Anonymous said...

Betul kata-kata saudara, saya sokong sepenuhnya :)