Monday, June 04, 2007

gonzo journalism

Ini saya catatkan sedikit perkara berkenaan perkataan ‘gonzo’ – atau sebetulnya dirujuk sebagai ‘gonzo journalism’. Vovin ada menulis perkara yang sama di blog beliau. Saya ingin tambah sikit saja. Mungkin ada yang tertanya-tanya apa yang sebetulnya dimaksudkan dengan ‘gonzo’ ini.

Pertama kali saya ter‘serempak’ dengan perkataan ini di dalam majalah Rolling Stones dengan muka depan dihiasi potret Hunter S. Thompson yang kuat karektornya, saya terus terpaut, tersangkut dan seterusnya ketagih!

Maka dengan itu, didorongkan oleh sifat ingin tahu, saya memulakan pencarian yang tak sudah. Tapi, jauh saya merayau dalam mencari, semakin dekatlah saya dengan erti ‘gonzo’ ini. Ia syahdu, langsung berbeza terus dari segala macam cara atau metod penulisan dan penyampaian yang pernah ditemukan.

Menurut Hunter S. Thompson – yang sinonim dengan gelar ‘gonzo’ ini (dia mendapat gelaran Dr. Gonzo), perkataan itu dirungkaikan olehnya begini; “ia adalah satu gaya penyampaian (laporan / reporting) berdasarkan idea William Faulkner yang menyatakan fiksyen terbaik adalah jauh lebih ‘benar’ dari segala macam bentuk journalism lain…”
------
"gonzo journalism" is "a style of 'reporting' based on William Faulkner's idea that the best fiction is far more true than any kind of journalism..." - Hunter S. Thompson

- 4 jun 2007, 11.41am, pj.

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih atas info. Amat berguna.