Friday, February 22, 2008

rumah sakit percuma


Sicko merupakan sebuah filem dokumentari arahan pengarah/aktivis Michael Moore. Ada beberapa filem terdahulu daripada beliau, namun paling menyerlah ialah tiga judul ini; Bowling For Columbine, Fahrenheit 9/11 dan Sicko sendiri.

Ada kejutan-kejutan realiti yang dipaparkan dalam setiap filem Moore. Di dalam 'Bowling...', beliau ada antaranya menemuramah sendiri Marilyn Manson, antara individu yang dikaitkan menjadi pendorong dua penembak pelajar ala Trenchcoat Mafia di Sekolah Tinggi Columbine, Colorado.

Manakala di dalam 'Fahrenheit...', Moore bermain dengan teori dan grafik serta visual asal yang katanya mampu menyanggah kenyataan rasmi Rumah Putih seperti apa yang kita sedia maklum.

Sicko juga tidak kurang menarik. Saya tidak akan bercerita panjang. Ia bermula sebagai 'siasatan' terhadap sistem kesihatan yang diamalkan di Amerika yang seterusnya membuatkan ramai orang terkedu. Membeli insurans kesihatan contohnya, Sicko memeparkan bagaimana sistem kapitalis 'total' di sana memberikan bayang2 indah utopia serta harapan kepada rakyatnya berkait khidmat kesihatan dan pada masa yang sama, menjerut leher golongan ini yang sentiasa akan tertindas - untuk keuntungan wang.

Sicko juga membawa Moore untuk mengenali maksud sebenar tentang sistem kesihatan percuma dan juga sistem pendidikan percuma. Kata PERCUMA ini sesuatu yang molek disentuh oleh Moore. Dokumentari ini 'memaksa' Moore berkelana ke Eropah dan Cuba dan belajar maksud PERCUMA, walaupun dari sebuah negara komunis seperti Cuba.

Oh, pendidikan percuma ini bukanlah seperti apa yang rakyat Malaysia fahami, iaitu sekadar buku teks percuma seperti yang dilaungkan oleh pak menterinya, Hussein Onn tak lama dulu - "kita antara negara di dunia yang menyediakan pendidikan percuma untuk rakyat...". Filem ini mungkin sesuatu yang berharga juga sebelum kamu membuang undi 8 Mac nanti!

Kamu mahu belajar erti sistem kesihatan dan pendidikan percuma, tonton Sicko. Beli DVD dari lanun boleh memudahkan kerja kamu untuk bersemuka dengan realiti Moore.

-22-02-08

No comments: