Friday, May 04, 2007

sil-khannaz – revivalis metal


Sekian lama saya tidak menjengah premis-premis tempat gig diadakan. Peluang menyaksikan Sil-khannaz beraksi Sabtu lalu (28 April 2007) di Planet Hollywood kembali membangkitkan naluri ghairah saya. Sambutan 20 tahun band itu menyaksikan ramai juga khalayak dan kelompok metal – atau sekurang-kurangnya mereka rasa begitu – membawa bahang yang sukar dimengertikan.

Saya bukan mengamat metal dari dekat. Mungkin sedikit sebanyak perkembangan muzik ini diikuti. Petang itu, Sil-Khannaz tidak mengecewakan. Sedaya upaya mengumpulkan anggota asal mereka.

Sebuah persembahan yang ‘memorable’ saya kira, menobatkan Sil-Khannaz – di dalam bahasa saya sendiri – sebagai revivalis metal tanah air yang masih kental mahu berkembang.

Tidak banyak lagu mereka yang saya tahu, melainkan album-album ‘besar’. Album baru – Berdiri antara panji-panji (kalau silap maaf ok!)– belum saya jamah.

Saya hanya bersandarkan kepada pemerhatian individualistik dan reputasi mereka semata-mata. Jadi, tidak perlu melatah dengan catatan ini.

Ini satu contoh band yang saya rasa patut dihormati. Ketika banyak kugiran-kugiran lain yang seangkatan, mungkin yang lebih hebat teknikalitinya daripada mereka hanyut dalam pergelutan remeh-temeh dan perihal ‘bulu hidung’, ini antara band yang boleh diangkat sebagai panduan.

Untuk mencapai nama besar di arena muzik sempit seperti Malaysia, sesebuah band itu perlu ada pemahaman atau visi yang jelas. Jika gagal, ia hanya akan membawa kepada keangkuhan yang tiada manfaat. Kekal di satu-satu takuk dan berkhayal dalam dunia sendiri. Memang perlu ada attitude, tetapi jangan lupa satu lagi perkara yang amat penting yang jarang disedari – kepala otak yang tidak berkarat dan mahu berfikir. Jangan jumud!

Ini adalah antara faktor besar bagi saya yang membawa tahap tersendiri kepada Sil-Khannaz. Mungkin betul, mungkin tidak. Anda bebas untuk menyelar.

Tahniah Sil-Khannaz untuk 20 tahun perjalanan penuh liku. Semoga ia terus membenihkan inspirasi anjal buat lain-lain pihak yang saya percaya menyimpan impian yang sama – untuk berjaya melonjakkan nama masing-masing. Tiada jalan pintas, tekad dan jalan terus. Jangan toleh belakang!

3 Mei 2007

No comments: