Monday, May 07, 2007

pangkor dalam hangus – sehari selepas

Aku sampai ke pulau Pangkor pada Sabtu (5 Mei 2007) itu dalam pukul empat petang. Paginya aku hampir sakit otak, terperap dalam bilik di Blue Bay Resort dengan seorang teman – Chot. Kami menumpang di bilik Madey (302) yang ada kursus - katanya. Terima kaseh kepada Kementerian Sumber Asli kerana ‘menaja’ penginapan kami – siap dengan makan malam. Boleh kami duduk percuma lagi nanti?

Malam sebelumnya pula, ketika menanti teman-teman datang menjemput untuk perjalanan ke Lumut, berita di tv ada memaparkan kejadian kebakaran di Pangkor. Nampak gaya macam teruk kena jilat – kedai dinding papan di sanalah, kena jilat dengan api.

Mujur jeti tak ditutup. Turun dari feri petang itu, asap dan bau hangit masih kuat berselubung. Tempat kejadian yang hanya beberapa kaki dari jeti itu pun masih dikerumuni ramai orang.

Memang teruk. Satu berek hangus – rentung. Orang pula jadi kelabu asap. Aku sempat ‘menembak’ gambar-gambar hangus itu. Kalau nak tengok, sila ke sini.

Raut wajah orang-orang pulau ini bermacam-macam. Ada yang masam mencuka, bingung, riang-ria dan macam-macam lagilah. Paling menarik ada sekumpulan orang-orang berusia (satu keluarga barangkali) yang duduk lepak-lepak atas buaian jaring bawah pangkin rumah. Sempoi!

Ada juga yang sebok curi besi! Masa kami sampai, dia terkantoi. Tapi masa kami balik, mamat yang sama macam dah dapat ‘approval’, siap datang dengan lori! Haha... macam-macam.

Hangit sungguh udara sekitar. Kepol-kepol asap pun masih kelihatan terlepas ke udara – walaupun tidak setebal macam yang aku tengok di tv malam sebelumnya. Kesian orang pulau, dengar cerita agak lumpuh ekonomi.

Apa pun, bagi aku, kami tetap ‘bercuti’ dengan pengalaman yang berwarna-warni. Sepanjang berada di sana, kami – aku dengan dua lagi teman, Hafis dan Chot – hanya berjalan kaki. Niat asal nak bercanda tepi pantai. Tapi apa yang berlaku, kami meredah hutan belukar, cerun-curam untuk sampai ke Teluk Segadas. Ini tempat yang tak ramai orang tahu, itu yang seronok. Ada lah dua tiga kelompok kecil saja masa kami sampai. Ombak kuat sangat, malas nak terjun. Terkenang pula obor-obor, langsung terpadam niat aku. Langsung kami mendaki bukit dan batu-batu besar lepas itu. Dengan seliparnya, dengan dua beg selimpangnya (satu ada kemera besar!), aku bersungguh juga mendaki. Puncak yang tak berapa tinggi, tapi amat menenangkan dan curam! Syok, lama tak memanjat.

Aku sempat tulis ‘sajak tak tahu malu’ di Teluk Segadas. Dalam perjalanan pulang, sekali lagi aku duduk di depan tapak hangus dan coretkan satu lagi sajak – kali ini aku panggil sajak ‘hiba duka’. Dalam mengesot kaki nak ke jeti balik, aku terperasan ada tulisan di atas bukit berhadapan dengan jeti dan tak jauh mana pun dari tapak hangus. Tulisannya – Balai Bomba Pangkor. Aku tanya Chot, mana balai bombanya? Pada fikir aku, ingatkan betul-betul balai bomba itu di atas bukit atau di balik bukit sana.

Dengan selamba Chot tunjuk; “Tu..” Bersahaja dia tuding. Laaa… masalah betul! Balai bomba betul-betul depan jeti. Dekat sungguh dengan tapak hangus. Depan mata! Kalau jalan pun tutup mata boleh sampai, tak akan tersadung apa-apa. Aku tak perasan langsung dari awal. Tak ada bukit atau apa-apa halangan. Terus bersambung dengan jalan raya sempit. Kami semua gelak sakan! – Pelik sungguh…

Bomba depan mata, rumah kedai hangus banyak tak ingat. “Terbakar pukul tiga pagi kot, itu yang susah…” aku menyedapkan hati. “Ke ada yang saja-saja bakar ni, nak kedai baru dari kerajaan,” getus hati kecil aku lagi – hati aku tersenyum sinis. Untuk rekod, kejadian tiga pagi sebelumnya itu tidak meragut korban jiwa langsung.

Selamat tinggal Pangkor, aku rasa nak datang lagi, sementara ada penginapan percuma di Orient Star – Lumut! Yang ini, terima kaseh kepada Petronas pula. Haha.

- 7 Mei 2007

No comments: