Friday, May 04, 2007

pesta buku antarabangsa kuala lumpur 2007

Asyik. Aku tak boleh berada di PWTC buat ketika ini – ada ‘nikotin’ yang buatkan aku ketagih. Tapi – ironinya – setakat ini sudah tiga hari aku berkampung di sana !

Dari 27 April hingga 6 Mei 2007, siapa yang belum turun, bolehlah segera ke sana. Ada baki beberapa hari lagi. Apa pun, pesta tahun ini yang paling besar aku rasa. Tiga tingkat kalau tak silap, PWTC dibanjiri oleh buku.

Perlu dinyatakan di sini, walaupun banyak buku yang ada dan terpamer, tidak banyak yang betul-betul meruntun jiwa aku. Banyak buku-buku teks dan kerja sekolah. Itulah hakikat industri buku di Malaysia. Yang ilmiah tidak banyak – dan dihantui oleh harga yang bukan murah ! Inilah masalah aku.

Novel cinta basi bercambah bukan main, naik muak aku tengok. Yang berkerumun meneliti buku-buku ini banyak yang remaja, pelajar IPT dan mak-mak orang. Bosanlah. Yang aku cemburu, harga buku-buku ini murah, seronoklah membeli-belah. Cubalah bagi buku The Naked Lunch atau Junkies tulisan William S. Burroughs dengan harga RM10, melompat la aku! Tapi, nak jumpa buku itu pun payah.

Hari pertama aku pergi (Ahad-29 April), aku jumpa novel-novel klasik A. Samad Ismail di Creative Enterprise (empat buah buku aku rembat). Aku beli juga himpunan cerpen Usman Awang – Mereka Yang Terlibat dan Srengenge oleh Shahnon Ahmad di Dawama. Satu lagi buku yang aku sebat adalah Kalashnikov. Ini tak ada di jual di PWTC, aku jumpa Naga di sana – Sindiket Sol-Jah yang terbitkan sendiri.

Kali kedua aku pergi (Selasa-1 Mei) bawa keluarga. Saja nak bagi mereka faham macam mana dunia orang gila buku. Tapi seperti yang dijangkakan, keadaan cepat menjadi bosan. Adik-adik aku sempat beli satu dua buku yang mereka suka. Kira ok, sebab buku novel cinta khayal tak termasuk dalam senarai mereka. Bagus!

Keesokkan harinya (Rabu – 2 Mei), aku balas dendam lagi – aku pergi seorangan. Ini baru syok, jalan pun perlahan, penuh dengan penjiwaan… haha. Hari itu aku memborong tiga lagi buku – Susuk oleh Nizam Zakaria untuk Aida, Memeluk Gerhana oleh Isa Kamari dan Islam & Secularisme oleh Naquib Al-Atas (ISTAC). Dalam aku berjalan-jalan hari itu, tanpa aku sedari aku sekali lagi di bawah sedar telah membuat satu senarai baru buku-buku yang ingin dimiliki. Aduh…

Antara tajuknya; Young Muslim’s Guide to the Modern World (Seyyed Hossein Nasr), Siddartha (Herman Hess – Institut Terjemahan Negara) dan Dunia Sophie, The Reluctant Politician (ISEAS) dan Nasionalisme Melayu Sebelum UMNO – Memoir Mustapha Hussain.

Tak tahanlah. Aku rasa petang ni (Jumaat – 4 Mei) aku nak pergi sana lagi. Tengok-tengok, kalau terpancing, aku tabur jugalah duit di sana. Pokai sikit tak apa, khazanah nanti menimbun !
Kenapalah nafsu aku pada buku ni luar biasa sangat ?

4 mei 2007

No comments: