Friday, May 19, 2006

Satu desawarsa yang penuh pancaroba…

Tahun ini sudah 10 tahun umur majalah yang sedang anda tatap ini. Setiap yang terlibat secara langsung atau tidak, pasti ada kenangan tersendiri yang terpendam. Bagi saya sendiri, ketika mula-mula menelaah – ketika itu baru belasan tahun – terasa amat gembira dengan kehadiran ROTTW di kalangan majalah lain yang ada di kedai-kedai mamak.

Muzik bagi saya sesuatu yang menarik untuk diselami ketika itu. Duit poket banyak dihabiskan untuk membeli kaset-kaset era itu. Adakala kaset yang saya rasa tidak ‘berharga’ saya jual untuk membolehkan saya membeli kaset dari band-band yang diminati. Sumber biasa hanyalah majalah luar negeri seperti Guitar World, Kerrang! dan lain-lain yang amat sukar didapati (kalau adapun harganya mahal… terlalu mahal untuk budak sekolah!).

Namun, membelek majalah seumpama itu tidak terasa keghairahannya. Semuanya band-band luar yang hanya mampu kita dengar nama dan materialnya dari jauh saja. Ia tidak meransang pertumbuhan gerakkan muzik tempatan. Wujudnya ROTTW ketika itu saya lihat seperti ‘tapak’ baru untuk menyatukan gerakan-gerakan muzik Malaysia yang terlalu banyak sub-sub alirannya. Dan ini kekal sehingga hari ini.

Sepanjang rangka masa itu jugalah saya melihat perubahan demi perubahan telah tercetus dalam konteks kandungan majalah ini. Dari permulaan sebagai majalah yang teknikal, kandungan ilmiah yang padat, mencakupi semua aspek dalam muzik. Kemudian penerbitan yang ‘terpecah’ dua dengan kehadiran Gitar & Bass. Bermula dari titik ini, ROTTW yang tinggal adalah lebih kepada kaedah ‘penyampai berita terbaru’. Apapun hujungnya, saya tidak mencuba untuk membandingkan kandungannya. Apa yang saya lihat, evolusi itu ada, perubahan sentiasa mendapat tempat sepatutnya di dalam majalah ini.

Saya juga kagum dengan kesungguhan Abg. Rom dalam meneruskan perjalanan ROTTW sehingga tahap ini. Pelbagai onak sudah diharungi, pernah ditempuh dan bakal sentiasa diuji lagi! Pasti anda masih ingat insiden pejabat ROTTW dipecah masuk dan komputer di curi. Semua itu bukan pematah semangat tuannya, tetapi pematang prinsip yang sedia ada.

Saya sendiri ada pengalaman-pengalaman pahit manis bersama ROTTW ini. Dan saya yakin, perkara yang sama juga akan di akui oleh mereka-mereka yang pernah berteduh di bawah atap ROTTW itu sendiri. Saya bukanlah individu yang selayaknya untuk mengupas liku-liku perjalanan majalah ini. Namun, pengalaman yang hampir setahun sebagai ‘in-house force’ banyak mengajar saya. Terima kasih Abg. Rom kerana peluang yang diberikan!

Bukan senang untuk memanjangkan hayat majalah yang berkisarkan muzik di Malaysia. Kita pernah dengan nama TONE, Dragon dan lain-lain. Tetapi di mana nama-nama itu sekarang? Masalah utama ialah khalayak yang sanggup menyokong produk-produk seperti ini adalah dalam bilangan yang minoriti. Jualan adalah faktor utama kelangsungan hidup majalah yang tidak mendapat tajaan dari mana-mana pengaruh besar! ROTTW masih di sini. Dan jika anda sayangkan majalah ini, terus tunjukkan sokongan. Tenaga kerja di sebalik nama itu acapkali memberiakn yang terbaik. Kearahan tenaga sebegini belum tentu ramai yang mampu memikulnya. Saya bercakap berdasarkan pengalaman sendiri …

Tunjukkanlah sokongan anda untuk ROTTW terus mampu bernafas. Kita juga sudah banyak menyaksikan band-band baru yang diketengahkah, semakin hari semakin gah namanya. Anda perhatikan sendiri, dan anda akan faham apa yang saya maksudkan. Jika anda bermain band, membawakan ekpresi ‘merapu’… majalah mana yang sanggup memberi ruang dan laluan bagi menonjolkan bakat anda?

Akhir sekali, saya masih merasakan yang senantiasa ada ruang untuk ROTTW ditambahbaik. Pembaca juga wajib berkomunikasi dengan majalah ini. Syabas ROTTW… terima kasih semua. Selamat tahun lahir yang ke – 10. Semoga kita akan terus dapat melihat lagi ROTTW dengan evolusi selanjutnya di masa akan datang.

ELLE J
15/05/2006

No comments: