Thursday, January 20, 2011

Cinta

Sekiranya saya diizinkan untuk menyatakan di sini, pengalaman paling bermakna sepanjang 20 tahun ini terbit daripada rasa cinta yang mendalam yang diterima daripada isteri saya, Liu Xia. Dia tidak dapat hadir di mahkamah ini hari ini, tetapi saya tetap ingin mengucapkan kepada-mu, sayang-ku, bahawa saya percaya dengan seluruh isi jiwa ini yang cinta kamu kepada saya akan kekal sama seperti sebelumnya. Sepanjang tahun-tahun ketika saya dipisahkan daripada kebebasan, cinta kami penuh dengan kepahitan yang dipaksakan ke atas kami oleh situasi dari luar perhubungan, tetapi saya tetap menikmati rasa itu, dan cinta kekal bertaut. Saya menjalani hukuman saya di dalam penjara, dan kamu tetap setia menunggu dipenjara hati-mu. Cinta-mu adalah sinar mentari yang mencar, melepasi tembok penjara dan menembusi jeriji besi di mana saya sebagai penghuninya, menghampar di setiap permukaan kulit saya, menghangatkan setiap sel dalam tubuh ini, membolehkan saya untuk kekal tenang, terbuka dan menerangkan hati saya dan memenuhi setiap detik waktu yang ada di penjara dengan penuh erti. Cinta saya kepada-mu pula, disebelah yang lain, penuh dengan rasa bersalah dan penyesalan yang pada masa-masa tertentu menyebabkan saya terketar memikul bebannya. Saya umpama sebuah batu di keliaran, dipukul oleh angin garang dan hujan ganas, begitu sejuk sehingga tak ada orang yang berani memegangnya. Tetapi, cinta saya padat dan tajam, berkemampuan untuk menoreh lepas setiap hadangan. Dan jika saya dihenyak menjadi debu, saya tetap akan mengunakan abu saya untuk merangkul-mu.

- Petikan kenyataan umum terakhir Liu Xiaobo, penerima Hadiah Nobel Keamanan 2010, dua hari sebelum dia dihukum penjara 11 tahun pada 25 Disember 2009.

2 comments:

triskaidekaphobia said...

bisa menangis jika dihayati sedalamnya.. hmm

Jelir said...

Ingatan kepada Liu Xiaobo.