Friday, October 20, 2006

ford telstar

Beberapa minggu terakhir ini, puas saya dedikasikan masa untuk memahami jiwa halus peminat-peminat kereta, terutamanya dalam bab modifikasi. Saya bukan dari kelompok yang sama, tetapi usaha yang diunjurkan untuk mendekatkan diri dengan golongan 'gila kereta' ini semakin dapat saya ertikan.

Pengalaman sehari-hari telah membuatkan saya jatuh cinta dengan kereta. Lebih mengasyikkan bila melihat kereta-kereta generasi lama yang diubahsuai. Itu fokus saya, walaupun saya tidak tahu-menahu tentangnya... sekadar minat dan suka saja. Peluang mencuba sendiri Mitsuoka MPV pun teramat puas. Selama ini hanya mampu merenung. Kereta kotak yang unik tetapi mahal... aduh, materialisme!

Petang tadi saya menemuramah Lan D, pemilik kereta Ford Telstar 1990. Siap diubahsuai dalam masa empat tahun. Kos termasuk penjagaan dan selenggara dari tahun 2000 hingga 2006 mencecah RM38K. Fuhh... Melihat kepada kesungguhan dan cinta yang mendalam, saya sedikit akur dengan jiwa mereka. Dunia mereka adalah kereta, dan saya perlu mengiktirafnya secara peribadi dan menghormatinya.

Turut ditemui siang tadi, Mr Brendan - AutoChild. Memberangsangkan cara kerjanya. Ketika dibawa menaiki kereta projek bengkel mereka - Putra 460 kuasa kuda - kecut perut yang amat. Di celah-celah jalan kecil dia memecut enjin turbonya! Gila mat saleh ni... layan walaupun saya cuak!

Apa pun, dunia baru ini tambah menyeronokkan saya. Kena pula bila ada majlis yang dianjurkan oleh kelompok-kelompok industri yang kaya-raya ini. Ada habuan, tumpang sekaki. Peluang ini terasa seperti ingin dimanfaaatkan. Baik dari sudut ilmu pengetahuan, kenalan, mahupun peluang bereksperimen dengan kereta sendiri (belum ada lagi la!).

Selamat Hari Jadi & Selamat Hari Raya Aidilfitri 2006! 1427 Hijrah

No comments: