Monday, September 11, 2006

GONG BERDENGUNG...

Jangan pergi menonton filem Gong di pawagam! Mengapa? Kerana anda tidak akan mendapat apa-apa pun kepuasan yang setimpal dengan bayaran tiket di kaunter. Saya bukan anti filem tempatan, tetapi setelah membayar sendiri untuk menonton filem ini, selepas lebih kurang dua jam tersadai di depan layar, saya keluar dengan satu perasaan kerugian!

Saya mungkin tidak akan menonton filem ini sekiranya ia di filemkan di Malaysia. Tarikan yang menyebabkan saya terdetik untuk pergi mononton adalah kerana pengambarannya dilakukan di Indonesia. Suspen? Tidaklah banyak mana yang hendak di suspenkan...

Perjalanan kisahnya menghampakan saya. Perjalanan lima anak muda yang digambarkan itu seharusnya lebih adventurous. Tetapi, tidak ada menariknya pun pengembaraan mereka ini, itupun kalau saya boleh mengata begitu. Slot hanyalah banyak di rumah, muzium,kampus dan serba sedikit imbasan lalu. Kombinasi ini terlalu cliche, tiada apa yang istimewa. Watak-watak pelakonnya pun tidak banyak membantu untuk melonjakkan suasana seram yang ingin disampaikan. Apa yang dilihat oleh pengurus produksi filem ini ketika mengambil keutusan untuk memilih Jehan Miskin memegang watak agak besar dalam Gong? Bagi saya, Jehan itu terlalu 'miskin' pemahaman emosi untuk menjayakan misi Gong. Dia hanya on-par sahaja untuk bercemas. Keras sangatlah... Dia sepatutnya hanya disenaraikan untuk model bagi tujuan promosi, itu saya rasakan sesuai.

Plot pun berkancah gulana. Walaupun saya faham dengan apa yang diceritakan, tetapi ia belum cukup kuat untuk 'melekatkan' saya pada layar.Dan yang paling mengharukan, anda juga pasti akan dapat mengagak jalan ceritanya. Ada elok kalau anda tulis cerita sendiri.

Maaflah, saya bukan ingin menjatuhkan kredibiliti Gong. Tetapi saya tidak boleh menipu diri sendiri. Gong seolah-olah menipu khalayak penonton negara ini. Mungkin Dukun nanti mampu menyanggah pandanagan saya tentang filem seram tempatan?

Saya ternanti-nanti standard filem Rahsia Rumah Tua.

No comments: