Monday, July 16, 2007

pyan di maskara

Ini contengan manja Pyanhabib ketika kami berjumpa di Maskara II tempoh hari. Tarikhnya 7 Julai 2007 di Rumah Pena.

Malam itu, saya sampai lambat ke sana. Dari pejabat, dengan penat dan jiwa kacau, terus saja saya melayari malam minggu itu dengan acara usik sastera orang muda-muda.

Saya menyokong penuh inisiatif ini – menganjurkan aktiviti baca dan lafaz sastera dengan cara baru. Atau sekurang-kurangnya baru untuk khalayak yang agak tepu seperti di sini.

‘Separuh masa’ kedua baru saya masuk. Aura malam itu lebih meyakinkan daripada siri pertama acara yang sama bulan lalu. Yang datang bukan main ramai lagi. Seronok rasanya menghabiskan malam minggu begini.

Pyanhabib – itulah kemuncaknya bagi saya. Saya suka dia, saya suka puisi dan sajak-sajak dia… dan tiada lagi.

Pyan tampil spontan dan ‘mengomel’ dalam puisinya yang bersahaja. Segulung kertas taip lama diuraikan di atas pentas, bukan untuk dibaca tetapi lebih kepada ‘prop’ untuk Pyan meyakinkan penonton – ataupun memukau!

Berada dalam suasana itu, saya merasakan jiwa saya hidup semula. Ramai lagi yang berkaliber malam itu, tapi saya tak dapat untuk menyatakannya di sini. Saya bukanlah orang yang sepatutnya bersuara barangkali.

Apa pun, siri Maskara oleh Sindiket Sol-jah ini semakin menampakkan sinar dalam kelesuan aktiviti-aktiviti berkaitan sastera yang selalu dianggap ketinggalan zaman.

Ini gelombang baru dan diharap dapat dikekalkan dan ditambah momentum itu!

-bangsar, 11.49pm

No comments: