Wednesday, August 09, 2006

“Kita mesti jual…”

Oleh: Hazril Hafiz (8 Ogos 2006 ; 10:53pm)

Saya sudah dua kali menghadiri temuduga sebagai penulis di dua buah syarikat penerbitan terbesar negara. Penulis kerana saya suka menggunakan perlambangan sebegitu. Rasminya, jawatan itu mereka rujuk sebagai wartawan. Saya tidak suka! Wartawan bagi saya, dalam konteks industri penerbitan di Malaysia… hampas. Mereka hanya tahu melaporkan berita semata-mata, tiada gaya, tiada luahan tulen… dan yang mengecewakan saya adalah kebanyakan mereka ini haprak.

Saya tidak pernah cuba untuk memahami situasi ini. Lihat saja gaya penulisan mereka, tidak banyak yang mengunjurkan keutuhan pandangan yang tersendiri. Daripada membaca laporan harian di dada akhbar harian, saya lebih senang membaca kolum Mazlan Nordin (Tan Sri) - salah seorang penulis / wartawan / pemikir angkatan lama – di Mingguan Malaysia setiap Ahad.

Sehinggalah saya berpeluang untuk mengikuti proses temuduga tersebut, setelah habis dan saya merenung kembali, saya sedikit sebayak mendapat jawapan untuk soalan saya sendiri ini. Masih jelas dalam memori saya, satu pagi dalam tahun 2005, saya hadirkan diri di syarikat yang terletak di sekitar Maluri ini. Permulaan hari yang menarik… niat saya, jika ada rezeki di sana elok juga sebagai kesinambungan kareer. Calon yang hadir ada dalam 15 orang pagi itu.

Penilaian agak ketat juga. Kami diarah untuk melalui tiga (3) ujian kalau tak silap. Soal jawab sidang media, terjemahan teks dan mengarang. Saya sungguh-sungguh terasa lucu mengenangkan diri saya sendiri yang telah melalui sesi tersebut. Sebagai seorang yang sedikit sebanyak telah ada asas journalism versi sendiri, saya terasa bosan. Bosan dengan tahap keseriusan – yang kononnya perlu – bagi kami yang masih baru. Seolah-olah sudah ada acuan yang diberi dan kami perlu mengikut saja tanpa perlu banyak soal. Segala aspek, melapor, mengarang… semuanya tipikal. Seminit itu saya rasakan tiada ruang untuk saya berkreatif! Ajaib dan kurnia! Saya lulus kesemua ujian itu tanpa banyak masalah.

Tambah menghiburkan ketika sesi temuduga. Saya difahamkan yang mereka-mereka ini – lima (5) orang semuanya - antaranya ialah pengurus besar atau ketua pengarang pelbagai penerbitan di bawah syarikat tersebut. Saat ini sememangnya saya menyampah. Padangan saya, untuk penerbitan besar seperti ini, kami akan di asak dengan soalan yang mampu menggoyah integriti dan pengetahuan… juga kemampuan berfikir dan berhujah. Saya menjangkakan setidak-tidaknya akan ada soalan berkaitan isu-isu semasa dunia. Tahu apa yang mereka soal?

Penemuduga: Sepanjang kamu terlibat dengan dunia hiburan ini (satu lagi terma yang saya tidak suka dikaitkan dengan saya!), siapa artis wanita yang paling cantik kamu rasa?

Hazril: Sepanjang saya menulis, saya tidak pernah ambil kisah secara serius tentang itu.

Penemuduga: Alah, takkan tak ada yang kamu rasa cantik.
(Saya mula rasa menyampah dan menjawab dengan tuli…)

Hazril: Dayang… Siti… (mungkin itu yang mereka ingin dengar…)

Di atas meja mereka, saya sogok dengan majalah ROTTW ini. Ada yang tak pernah tahu dengan kewujudan majalah ini pun. Reaksi mereka bersungguh-sungguh. Membelek setiap muka dari awal. Ada juga yang kagum. Kebanyakkan masa habis untuk saya menjelaskan tentang perihal ROTTW. Satu soalan yang saya masih ingat:

Penemuduga: Apa yang cuba kamu lakukan dengan majalah ini?

Hazril: Kami cuba membuat counterculture terhadap khalayak pembaca. (Ini pandangan peribadi saya saja, bukan mewakili pendirian ROTTW ya..)

Jawab saya ringkas, disusuli dengan hebahan idea yang sedikit menggugat peluang saya untuk diterima bekerja di situ! Saya secara terbuka mengkritik cara penulisan di dalam penerbitan arus perdana, yang antaranya turut melibatkan penerbitan mereka. Saya sama sekali tidak setuju dengan cara mengetengahkan berita-berita picisan, gosip dan sensasi secara berlebihan untuk meraih untung semata-mata. Jawapan mereka, “Kita buat bisnes, mesti kena fikir untuk… produk kita mesti kena jual, baru boleh hidup.” Hah! Meluat saya mendengarkan tafsiran mereka-mereka ini.

Pada ketika itu, riak wajah saya sudah berkerut. Situasi juga seingat saya semakin tegang. Saya mengambil keputusan untuk menamatkan sesi temuduga tersebut. Dengan senyum sinis saya bingkas bangun dari tempat duduk dan terus ke arah meja panjang panel-panel tersebut… ada dalam empat lima meter di hadapan saya.

Saya mengambil semula fail sijil dan juga naskah-naskah majalah ROTTW tadi dan beredar dari situ. Keputusannya… saya tidak diterima bekerja dengan mereka… tetapi pada masa yang sama saya juga tidak menyesal.

Saya belum habis di sini. Pengalaman temuduga kedua lebih panas. Saya akan kupaskan untuk dikongsi bersama pada keluaran hadapan. Saya juga akan membuat kesimpulan yang mana merupakan niat sebenar saya menulis makalah ini. Ketika ini idea saya sedikit beku dek lagu-lagu dari Arch Enemy, album Anthems Of Rebellion (tumpuan terarah kepada lagu-lagu ini sebenarnya…)

No comments: