Thursday, March 13, 2008

wira

Wira Melayu ini - Abdullah Ahmad Badawi - hari ini menemplak Ketua Menteri Pulau Pinang seperti yang dilaporkan muka depan Utusan Malaysia 13 Mac 2008 (sumber Bernama). Dia dilaporkan berkata, antara lainnya seperti berikut:

1. “Saya ingin bertanya kepada DAP, kaum manakah yang telah menjadi lebih miskin kerana DEB?"
2. “Saya ingin juga memberi peringatan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang supaya jangan menimbulkan keadaan di mana ketegangan antara kaum boleh berlaku,” tegas Abdullah yang juga Ketua Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang."
3. “Jangan pinggirkan orang Melayu dan kumpulan minoriti seperti orang India."
4. “Saya ingin bertanya kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng, apakah rancangan DAP untuk membantu orang Melayu,” katanya.

Yang dirujuk Abdullah ialah kenyataan Lim Guan Eng selepas mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang pada 11 Mac. Ia dilaporkan begini;

"Lim, selepas mengangkat sumpah jawatan sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang semalam, memberitahu pemberita bahawa kerajaan negeri pimpinan DAP itu tidak akan mengamalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB)."

"Lim juga berkata DEB, yang diperkenalkan pada 1971 selepas rusuhan kaum 13 Mei 1969 untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat, merupakan punca kepada “kronisme, rasuah dan ketidakcekapan.”

Saya kira, yang berbau perkauman sebenarnya ialah Abdullah Badawi, bukannya Lim - atau itu yang jelas saya fahami daripada laporan media rasmi BN ini.

Hanya dalam kenyataan Abdullah saja yang kedengaran ada nama kaum dicanang, sementara Lim hanya mahukan pengurusan yang lebih telus dan adil kepada semua - bagi projek2 kerajaan negeri - tanpa menyebut mana-mana kaum. Jika Melayu tak mahu terlepas dari peluang sedemikian, jadi lebih progresif dan berdaya saing.

Dan, sebagai seorang warga yang prihatin kononnya, saya lebih tenang jika Abdullah sendiri menggantikan kata 'Melayu' kepada 'rakyat' dalam kenyataannya (nombor 4) selaku Perdana Menteri Malaysia yang mewakili semua warga di negara ini. Dia tidak faham semua ini, saya tahu. Dia terkepung dengan halusinasi simptom pemikiran pos-kolonial agaknya.

13 mac 2008

No comments: