Wednesday, October 17, 2007

menerobos keliaran

Dia anak muda lingkungan 20an yang baru menamatkan pengajian. Membakar semua duit di dalam kocek dan mendermakan apa saja saki-baki wang di bank.

Dengan sebuah Datsun buruk, menekan pedal minyak dan terus pergi tanpa toleh… untuk meneroka satu sisi perjalanan yang didorongi kalut fikiran dan idealisme semangat muda sampai ke hujungnya – jalan yang tiada simpang dan pusingan balik.

Ini satu ekstrak ringkas daripada judul buku Into The Wild karangan Jon Krakauer yang berlatarkan kisah benar pemuda bernama Chris McCandless. Saya pertama kali menatap buku ini ketika masih di kampus, kurang lebih empat tahun dulu. Membaca kisah ini betul-betul memberi seribu satu inspirasi dan membuka daerah baru dalam kotak fikiran ketika itu. Saya belajar kata idealisme daripada buku ini – yang diperkenalkan oleh seorang teman. Jiwa dengan mudah terkesan dengan cerita yang disampaikan dengan ringkas dan padat oleh penulis buku berkenaan.

Ironinya begini. Sean Penn, aktor dan pengamal filem tersohor membuat kenyataan yang dia tertarik dengan kulit buku yang pernah saya kagumi itu. Dan dari situ, beliau mengambil buku berkenaan untuk diadaptasikan menjadi sebuah filem yang kini sudah pun siap pembikinannya.
“Reka kulit buku itu dengan gambar bas usang dengan tajuk Into The Wild sungguh merentap perhatian saya,” ujar Sean dalam satu temuramah.

Susulan daripada ini juga, seorang lagi nama besar turut bergelumang dengan perkara sama. Eddie Vedder, setelah 17 tahun mengepalai Pearl Jam kini mahu di’ceraikan’ seketika untuk terlibat dengan pembikinan album solo bagi dijadikan album soundtrack filem berkenaan - dengan tajuk yang sama.

Ketika artikel ini ditulis, saya sudah mendengar sepintas lalu album itu. Masih tipikal gaya Vedder dalam Pearl Jam, tetapi kali ini pemberat yang terkandung di dalam lirik dan rintih suara itu lebih penting dan dominan. Ia hanya dapat dirasai jika pendengar berkongsi pahit maung pengalaman yang seakan sama dengan apa yang disampaikan oleh tiga medium ini.

Sean yang mula berkenalan dengan Vedder ketika kerja-kerja filem Dead Man Walking pada tahun 1995 meminta beliau untuk berbuat sesuatu terhadap filem terbaru itu dan album solo Vedder itulah hasilnya.

Kini, tiga elemen berlainan disatukan untuk menawarkan sesuatu kepada khalayak. Ia sekaligus menjadikan projek ini sesuatu yang istimewa dan saya nantikan… dan nanti, harus dikritik.

Into The Wild kini mengandungi tiga semangat yang berbeza. Hasilan projek ini nanti seharusnya menjadi kreativiti seni – yang membawa sarat maksud berseni – berdiri sebagai hamparan karya yang tercetus daripada kepayahan dan sengsara.

Vedder, walaupun ketika diminta untuk menghasilkan muzik bagi filem ini sebenarnya belum pernah membaca buku berkenaan, terpaksa memisahkan dirinya dengan segala kekayaan dan kesenangan yang dikecapi ketika ini. Vedder menonton dulu filem tersebut sebelum menulis muziknya.

Katanya, dia tidak percaya dengan kerja seni yang terhasil dengan kesenangan. Dia mengembalikan dirinya kepada zaman remaja – seusia dengan McCandless – dan mahu merasakan kembali semua keperitan hidup yang pernah dilalui.

Ini kerja seni yang berinteraksi dengan persoalan kehidupan. Jika belum baca buku ini, carilah. Tunggu filem ini nanti – walaupun belum tentu ditayangkan dipawagam kerana ia bukan karya pop. Terakhir, dengarkan juga album dari Vedder. Tetapi kali ini bukan sebagai lagu, tetapi intipati himpitan psikologi yang cuba disampaikan. Dengar bukan dengan halwa telinga, tetapi dengan hati.

Saya sudah merasai dua daripada tiga semangat ini. Hanya menanti visual filem dari Sean Penn saja.

“I now walk into the wild.” – Chris McCandless

* Terbaru, Eddie Vedder juga menyumbang lagu bagi soundtrack filem tentang perang Iraq, Body of War.

-17 Oktober 2007 / bangsar utama


No comments: