Tuesday, October 09, 2007

angkasawan?

Esok, 10 Oktober 2007, seorang 'angkasawan' Malaysia akan ke langit luas. Beberapa hari ini juga, ada semacam satu perasaan terawangan dirasakan lewat pemergian salah seorang doktor negara itu.

Saya mula tertanya-tanya, mengapa senang benar kita di Malaysia mengangkat dua orang ini sebagai angkasawan atau astronaut? Russia, antara negara ulung mendominasi ilmu ini pun -dari sejarahnya - memerlukan masa berpuluh-puluh tahun untuk berada di peringkat kemajuan sekarang ini.

Astronaut mereka berhempas pulas memahami segala aspek yang mungkin - dalam jangka masa yang betul panjang - untuk mereka diiktiraf sebagai astronaut. Ini bukan kerja sepuluh tahun.
Bila media negara mula melabel dua orang ini sebagai angkasawan dan hero, saya secara peribadi mula berasa jengkel. Pandangan ini tidak popular dan akan dicop dengan pelbagai cemuhan. Itu belakang kira.

Saya tidak berbangga dengan projek ini. Ia satu sisi pembodohan bagi saya kecualilah persoalan-persoalan yang bermain dibenak saya terjawab.

Perhatikan.

Dua orang doktor ini berlatarbelakangkan biologi dan bukan sains langit. Projek ini dilancarkan secara mengejut - pemilihan ringkas dan terus dinobatkan. Pertikaian saya begini; dua orang ini hanya menghabiskan masa kurang lebih setahun setelah dipilih untuk didedahkan dengan teknologi maju di Rusia.

Bayangkan, satu perkembangan azali yang mengambil masa panjang hanya digodek selama setahun saja oleh dua orang ini. Ia secara tidak langsung menjadikan dua doktor kita lebih hebat dari saintis langit Rusia!

Projek ini bertitik tolak selepas termeterainya perjanjian pembelian 18 buah jet Sukhoi dari kerajaan Rusia, desas-desusnya dulu. Mungkin betul - atau memang betul. Ia dipersetujui sebagai satu tindakan timbal-balik oleh pihak Rusia.

Jadi, jelas pada pendapat saya bahawa tempoh setahun yang ditetapkan itu hanyalah satu tempaoh persediaan - fizikal dan mental - untuk berada di luar bumi. Ini tidak melibatkan penguasaan teknologi yang serba canggih. Media tempatan juga tidak pernah mengulang-ulas apa yang mungkin diperkatakan oleh pihak Rusia.

Cemerlangnya dua orang doktor ini adalah untuk mereka berhadapan dengan keadaan yang cukup asing ketika berada di angkasa. Boleh jadi untuk seronok-seronok. Dengan itu, tidak hairanlah ada suara yang mahu membawa bersama roti canai dan teh tarik ke angasa lepas. Lihatlah tahap otak orang-orang ini.

Setahun itu hanya untuk memastikan mereka ini cergas dan layak untuk 'terapung' di luar sana. Mustahil dan tak masuk akal, dengan setahun ini, mereka patut diangkat menjadi astronaut. Di luar angkasa, rombongan ini hanya akan singgah di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Ini misi jalan-jalan, bukan misi meneroka langit.

Untuk pengetahuan, Rusia sememangnya ada menyediakan khidmat membawa 'pelancong angkasalepas' seperti ini. Pada 28 April 2001, Dennis Tito, seorang warga AS telah menjadi pelancong angkasa lepas yang pertama. Tidak percaya? Google sendiri!
Beliau ini tidak dinobatkan atau diiktiraf pun sebagai astronaut.

Atas sebab ini, saya lebih tenang jika menganggap – dan Malaysia juga mengakui melalui media utama - siapa yang naik ke angkasa mewakili Malaysia ini hanya sebagai pelancong saja.

Neil Armstrong dan Edwin Aldrin, Yuri Gagarin dan Alan Sheperd adalah antara nama yang boleh dirujuk untuk dijadikan kayu pengukur seorang astronaut. Mereka ke angkasa lepas, meneroka dan menjelajah ufuk-ufuk baru untuk dikaji dan maklumatnya dibawa pulang.

Kita lihat, selepas tamat saja projek ini dengan dihujani puji-pujian memualkan banyak pihak terhadap pencapaian ini nanti, kita masih tidak mahu mengaku yang kita sebenarnya tiada apa-apa untuk dibanggakan kecuali secebis cuma.

Apa sumbang 'angkasawan' kita ini nanti kepada perkembangan jangka panjang sains langit di Malaysia? Saya... masih belum nampak apa-apa.

2 comments:

ariapertama said...

Russia memang negara maju mcm U.S. Tapi negaranya miskin skit dr U.S. Ada logik la kenapa Russia sedia pakej pelancongan angkasaraya.hehehe.

Jelir said...

keluhan itu adalah untuk media perdana sebenarnya....