Friday, May 11, 2007

demos kratos

Tajuk di atas adalah dalam kata lain yang sering difahami sebagai demokrasi. Asal kata ini ialah dari perkataan Greek.‘Demos’ membawa maksud people atau rakyat. 'Kratos' pula bermaksud rule atau memerintah.

Ia secara lahirnya difahami sebagai satu modul pemerintahan bagi sesebuah kerajaan. Sayangnya, bunyi perkataan ini memang indah dan membawa maksud yang baik juga. Dalam bahasa mudah, ia membawa makna kata rakyat yang memerintah – ‘rule by the people’.

Maksud di sini, sesebuah pemerintahan adalah dibawah kuasa rakyat – pada dasarnya, inilah yang cuba disampaikan. Kuasa sebenarnya di bawah pengaruh rakyat. Sekurang-kurangnya ini adalah idea awalnya.

Namun, momok demokrasi ini sudah ditafsir secara yang berlainan maksud dan konteks di negara ini. Kita percaya demokrasi adalah perlakuan di mana rakyat secara berbondong-bondong akan turun untuk mengundi. Demokrasi juga adalah kuasa – hanya untuk memilih. Mati di situ.

Dalam konteks Malaysia, lima tahun tempoh pemilihan pemerintah, rakyat langsung tidak boleh berbuat apa-apa. Ini hakikat. Maka, ‘kuasa’ rakyat yang dilaungkan itu hanyalah ketika musim pimilihan. Selain dari waktu itu, rakyat hanyalah keldai yang perlu menerima saja apa yang diputuskan oleh pemerintah.

Maka, tercetuslah keadaan di mana pemerintah berbuat sesuka hati – walaupun menurut mereka keputusan seumpama itu masih menyebelahi rakyat. Hakikat yang satu lagi, rakyat terus tersepit.

Pemerintah memomokkan demokrasi versi mereka dan mahu semua rakyat percaya akannya. Di dalam bangsa yang malas untuk membuka minda pula, mereka yakin bahawa demokrasi yang satu ini sajalah yang benar. Mereka tidak memahami apa sebenarnya yang berlingkar di dalam lingkurangan demokrasi. Mereka malas membaca, malas mencari dan hanya mahu bersenang-lenang. Inilah keresahan yang sebetulnya untuk dipeningkan, bukan memikirkan tentang ‘perlukah saya turun mengundi nanti?’.

Sebagai contoh terdekat, siapakah yang memilih Abdullah Badawi untuk menggantikan Mahathir Mohammad? Adakah rakyat atau pemerintah? Bukan ramai yang mahu mewakilkan pemerintah untuk membuat semua tindak-tanduk.

Demokrasi bukan alat. Tetapi itulah yang terjadi – diperalatkan. Terlalu kompleks untuk difahami. Jika benar-benar mahu diselidiki dan di kaji, mungkin ada titik pertemuan antara demokrasi dan anarkis atau sosialis? – Barangkali!

Tidak perlulah bercakap tentang demokrasi. Semua sudah bercampur-baur dan banyak hantu dan mitosnya…

-11 mei 2007

No comments: