Tuesday, January 24, 2006

kelam-kabut media raya

Kalendar muzik tanah air tahun ini dibuka dengan satu catatan menarik bagi kebanyakan kita. Paul’s Place menjadi tumpuan, Black Metal juga terus-menerus membayangi golongan marhaen Malaysia. Malam tahun baru 2006 menjadi satu landmark baru dalam peta muzik tempatan, mungkin?

Jika ada yang aktif di ruang siber, pasti ‘kecoh’ suasana di sana. Baik blog, forum malahan email tak putus-putus dihujani dengan perbincangan dan penjelasan serta perbahasan pemuzik-pemuzik dan penggemar muzik muda. Media-media besar juga tidak lepas peluang menonjolkan pemahaman masing-masing tentang Black Metal. Semua terkena tempias mereka, hentam sana-sini. Sekali gus memperlihatkan kebodohan dan kebiadaban mereka!

Aktivis sosial juga memainkan peranan. Saya difahamkan ada saluran-saluran tertentu seperti ‘legal action’ (perundangan) turut digunakan. Mereka secara terbuka mengkritik cara polis memperlakukan individu yang ditahan dan juga proses penahanan hari itu. Seperti biasa musim kali ini, polis mengklasifikasikan insiden ini dengan gejala Besi Hitam yang datangnya juga bermusim. Bermula dari titik itu, satu persatu pertuduhan lain dibangkitkan. Tiada permit sah, mencetak barangan terlarang (zine mungkin), mengadakan perhimpunan haram, dadah dan alkohol dan bermacam-macam lagi karut-marut mereka ini (mungkin juga ada yang betul, ingat tu!).

Berita Mingguan, 1 Januari 2006 menyelitkan berita kecil tentang raid tersebut. Ketika saya meneliti laporan berkenaan, ada satu ayat yang menarik perhatian. Bunyinyanya lebih kurang begini “… hampir 400 remaja ditahan ketika mereka sedang berseronok dihidangkan dengan muzik Black Metal (yang memuja syaitan!) di dalam ruang gelap yang sempit. Salah seorang yang ditahan juga merupakan wartawan sebuah majalah Black Metal yang berpusat di Kuala Lumpur.” Wah… ini silap-silap wakil ROTTW yang dimaksudkan tu. Bila pula majalah ni jadi majalah Black Metal? Suruh orang-orang ni baca dulu…

Keesokkan harinya, Harian Metro pula dengan megah memaparkan insiden tersebut di muka hadapan. Oh ya, bukan setakat paper, TV pun buat liputan. Tak apa lah, publisiti percuma, untung badan! Berhari-hari lamanya isu Black Metal ini menjadi modal mereka. Di selit juga sedikit berita sidang media oleh pengamal muzik bebas (saya meminjam pengenalan diri yang mereka gunakan) ini. Tapi yang paling emosional sekali bagi saya adalah laporan yang mengaitkan gig ini dengan pesta seks di Pantai Cenang, Langkawi yang berjaya dipatahkan dengan tindakan pantas polis. Taglinenya lebih kurang beginilah gamaknya; “Tidak dapat menganjurkan pesta seks, remaja lepas geram malam tahun baru dengan konsert Black Metal pula…” Haiii orang media… kalau betul nak jilat bontot pun, pandang-pandang la dulu. Jangan nak terjah suka hati saja, takut orang lain nampak! Kalau pun nak menaikkan kredebiliti polis yang dicarik tak lama dulu, janganlah sampai menampakkan kebodohan diri. Hishhhh… buat malu!

Nak dijadikan cerita, pada hari Rabu 4 Januari, sedang saya asyik layari internet, saya pun jenguklah laman Harian Metro ni.Ya lah, takkan nak beli tabloid macam ni, bazir duit. Tiba-tiba saya terbaca artikel pasal insiden ni. Tapi kali ini lain pula ceritanya! Dengan tajuk ‘Edisi KL: Serbuan Bukan Kerana Black Metal’, ACP Mohd. Dzuraidi Ibrahim, Ketua Polis Daerah Brickfields memaklumkan yang serbuan hari itu bukanlah kerana Black Metal. Menurut laporan itu, dia menyatakan yang kesalahan sebenar adalah mengadakan perhimpunan haram dan aktiviti tanpa permit, termasuklah bahan-bahan cetak yang dibawa. Apa semua ni? Berhari-hari lamanya slogan Black Metal ni disogok dalam media mereka, muka golongan muda ini diludah, tiba-tiba boleh tukar ikut suka mereka pula! Mereka-mereka ini datang menjilat balik ludah mereka. Woaa… ini jelas memperlihatkan bahawa, dalam komuniti tempatan Malaysia, siapa yang ada kuasa boleh buat ikut suka mereka. Yang kita macai-macai ni ternganga mulut tak tahu nak cakap apa… Haaaiii, kesian pengamal muzik bebas yang terpaksa berhempas pulas mempertahankan keadaan.

Kepada orang media, nasihat saya… cubalah bertanggungjawab sedikit. Menulis tu biar kritis dan ada analisis, barulah ada integriti. Inilah hakikat sekarang, semua kerana duit. Dapat duit, kerja asal siap. Tak membantu perkembangan minda masyarakat langsung. Janganlah jadi wartawan haprak!

Kepada pihak polis, selamat menjalankan tanggungjawab dengan penuh beretika. Saya bukan hendak mengajar, tetapi sekadar memperingati. Kuasa itu amanah, dan amanah itu dari ALLAH. Dalam kes seperti ini, wajarkah polis memberi komen atau sidang media sebelum tamat menjalankan siasatan? Siasat habis-habis dulu, baru buka mulut kepada wartawan. Dah la wartawan tu bebal, ditambah pula keterangan dari polis… makin la dia terketar-ketar. Erk… polis, tapi bukan dalam kes ni sahaja, tetapi dalam semua-semua kes tau.

Kepada pengamal muzik bebas, teruskan usaha untuk menjernihkan keadaan. Jangan melenting. Ambil apa saja langkah yang dirasakan patut dan rasional. Educate the people! Tapi sebelum tu kita kena perbetulkan apa yang tak betul dalam diri kita dululah…

Kepada masyarakat marhaen, kesian sebab anda tak mendapat laporan berita yang adil. Kadang-kadang, yang dilaporkan tu taklah seburuk yang disangka… dan selalunya, berita itu cuma menampakkan yang baik-baik belaka, yang mana pada hakikatnya perkara itu amatlah buruk! Tidak wujud laporan media yang adil, percayalah. Jadi apa tindakan yang perlu di ambil? Senang saja, berkongsi suratkhabar dengan orang lain. Beli satu, baca ramai-ramai. Buat apa nak beli sorang satu? Membazir tu… Kalau kepingin sangat nak membaca, beli buku-buku yang berilmiah, baca pun puas hati. Dapat juga pahala sebab menuntut ilmu. Ini baca paper, silap-silap bersubahat dengan berita-berita fitnah… mana kita tahu kan…

Kepada semua, inilah harga yang perlu kita bayar… saya bukannya pandai, tak pula nak memandai-mandai. Cuma yang saya tahu hanyalah menulis, menulis dan terus menulis… dan terbuka menerima kritikan. Semua seharusnya pun begitu! Sekian dulu. - 5 Januari 2006

No comments: