Tuesday, January 24, 2006

lembah hitam

Aku pernah terhumban...
Di celah-celah titik hitam ini dulu...
Habis terpalit segala rona sekeliling...
Tersesat kelam pandangan oleh kerna kenaifan...

Semalam, aku keluar dari belenggu hitam itu...
Aku berjaya, aku sedar, aku belajar...
Dengan segala apa yang ku lalui...
Perlahan-lahan aku bersihkan semua hina yang lekat...

Tetapi hari ini, aku mencampakkan diri lagi ke lubang hitam itu...
Aahh... apa ini? Revolusi?
Revolusi yang macam mana? Aku sebenarnya hilang pedoman... rasa aku...
Sekejap-sekejap jadi lupa diri, sekejap-sekejap kufur nikmat...
Aku takut lama-lama terus sesat ikut syaitan...

Beri aku cahaya Ya ALLAH...
Beri aku pedoman Ya ALLAH...
Beri aku petunjuk Ya ALLAH...

Esok, aku berazam... tidak akan lalu di situ lagi... walaupun sejengkal...
Dunia ini indah, dunia ini syurga, dunia ini neraka...
Apa lagi mahu mu? Ikut saja hati... tetapi biar hati yang terang...
Tetapi pelik...
Aku lihat ramai lagi manusia yang terjun junam ke lembah hitam itu...
Mereka lupa mungkin... ataupun tak sedar...?

Aku naik dulu, aku keluar dulu...
Kamu pohonlah agar aku diberi kekuatan untuk menghulur tangan membawa mu naik...
Kerna semua hanya seketika...
Kita kesuntukan masa wahai jahil...
- 24 Januari 2006

No comments: