Sunday, October 03, 2010

Kaseh



Kepada sesiapa saja pemilik asal buku-buku ini, aku ucapkan terima kasih. Tak ada nama di mana-mana muka surat semuanya. Tak ada tarikh pembelian atau apa-apa saja contengan yang akan mengingatkan aku kepada kamu.

Tetapi, sebagai tanda hormat, aku akan tetap membiarkan lipatan-lipatan muka surat yang menandai bacaan-bacaan kamu sebelum ini.

Di atas lantai, semua judul-judul ini terduduk diam. Aku mengangkat semua, meninggalkan semula satu-dua judul yang tak cocok.

Agaknya pemilik koleksi buku-buku sajak ini sudah berpatah arah dan putus asa dengan sajak. Mungkin juga dia mat salleh, yang tak mahu pening-pening mengangkut semua ini untuk berpindah. Kerana, koleksi penyajak yang ada itu, aku tak merasakan penggemar-penggemar puisi, terutamanya orang tempatan, akan sanggup menghabiskan duit untuk eksplorasi nafsu sajak-sajak mereka. Jika ada, tentu sekali sajak-sajak yang tersiar di Mingguan Malaysia atau mana-mana penerbitan utama misalnya, tidak akan menjadi sebegitu banal seperti yang dilihat sekarang.

Aku juga dipertemukan dengan nama-nama penyair kontemporari utama lain, terutama dari Amerika Syarikat melalui koleksi ini. Ted Kooser rupa-rupanya tak mengecewakan. W.S Merwin juga boleh dijamah sedikit-sedikit. Akhmatova, penyair Russia bersama dengan teman dari lingkar St. Petersburg, Osip Mandelstam memang mencatat kegerunan dunia di abad ke-20. Dan, Rainer Maria Rilke tak perlu diperjelas lagi - Sonnets to Orpheus adalah antara dua buku terakhir yang disiapkan, empat tahun sebelum dia mati.

Kepada yang baik hati itu, terima kasih sekali lagi. Terima kasih kerana membolehkan aku bertemu dengan ruang atmosfera baru sajak dunia tanpa perlu memecah tabung.

Sekejap lagi akan ke Bangkok. Pastinya satu-dua judul di atas akan mengikut sama merentas awan dan jarak yang memenatkan. Harapnya ada tenaga baru ditemukan dari celah-celah perkataan yang disusun.


No comments: