Saturday, October 30, 2010

Jawapannya

Kehinaan adalah kata laluan segala dasar,
Aristokrat adalah nisan kepada mereka yang mulia.
Lihat bagaimana langit yang bersepuh diselubung
Dengan bayang-bayang terpiuh melayang orang-orang yang telah mati.

Zaman Beku tiada lagi kini,
Mengapa ada ais dimerata tempat?
Tanjung Harapan Indah sudah ditemui
Mengapa beradu beribu-ribu pelayaran ke Laut Mati?

Aku datang ke dunia ini
Membawa hanya kertas, tali dan selarik bayang,
Untuk mengisytiharkan di hadapan penghakiman
Suara yang telah dihakimi:

Biar aku kabarkan kepada kau, dunia,
Aku-tak-percaya!
Jika seribu pencabar berbaring di bawah kaki-mu,
Kirakan aku sebagai yang ke seribu satu.

Aku tak percaya langit itu biru;
Aku tak percaya pada gema guruh;
Aku tak percaya mimpi-mimpi itu palsu;
Aku tak percaya bahawa kematian tiada pembalasan.

Jika laut itu ditakdirkan menjambatani tebing-tebing
Biarkan semua air payau itu tertumpah di jantung-mu;
Jika daratan itu ditakdirkan bangkit
Biarkan kemanusiaan memilih puncak bagi kewujudannya sekali lagi.

Penyatuan baru dan bintang-bintang berkerdipan
Menghiasi langit yang kini tak terhalang;
Mereka adalah lukisan di dinding gua dari lima ribu tahun dulu.
Mereka adalah mata-mata memerhati bagi generasi masa depan.



Terjemahan sajak The Answer karangan Bei Dao.
30 Oktober 2010, Langkawi.

No comments: