Wednesday, June 13, 2007

buku: on the medieval origins of the modern state (1970)

Buku ini – sebuah catatan sejarah zaman pertengahan Eropah – adalah nukilan seorang profesor di Princeton University, Amerika. Beliau yang dimaksudkan adalah Joseph R. Strayer, tokoh sejarawan Amerika.

Sedikit latarbelakang di sini. Strayer merupakan ahli sejarah yang menumpukan pemerhatiannya kepada perkembangan zaman pertengahan gugusan sempadan Barat. Mengajar di Princeton University, anak didik Charles H. Haskins – tokoh pertama dalam kelompok sejarah zaman pertengahan Amerika.

Di Wikipedia, ada tercatat yang di masa-masa terluang Strayer dari bidang akademik, beliau bergerak sebagai agen rahsia CIA dan menjelajah seluruh dunia, mempromosikan kerajaan ‘demokrasi’.

Buku ini kini adalah subjek perbincangan rakan-rakan di Jalan Telawi. Secara umum, ia banyak menyentuh tentang sejarah awal bagaimana struktur negara – seperti konteks yang difahami hari ini – mula-mula terbentuk. Seperti yang dicadangkan tajuknya, tempoh pemerhatian untuk catatan ini bermula sejak zaman pertengahan Eropah dan Barat.

Tiga bahagian dalam buku ini adalah pecahan yang digarapkan oleh Strayer bagi membolehkan beliau menyampaikan idea catatan sejarahnya, yang juga banyak mengambil kuotasi dari segala bahan bacaan lain yang berkaitan, secara mudah dan senang difahami.

Menurut penulis ini, ada satu tempoh masa dahulu, bilamana negara tidak wujud dan tiada siapa yang kesah tentang kewujudannya. Lanjutnya lagi, dalam tempoh masa berkenaan, mereka yang tiada berkeluarga, atau tuan, atau keahlian di dalam masyarakat sekeliling atau mungkin kelompok agama, menjadikan mereka tiada perlindungan keselamatan dan peluang untuk diri sendiri. Golongan seperti ini hanya mampu meneruskan kelangsungan hidup dengan menjadi hamba dan orang suruhan.

Maka secara dasarnya, pengujudan negara ini memnerikan satu makna seperti ‘sense of belonging’ barangkali, jika dilihat dari perkembangan seperti dinyatakan awalnya oleh Strayer. Dengan adanya negara, individu akan ada identiti, hak-hak yang boleh dituntut, berkembang dalam apa juga system yang dipilih dan seterusnya mampu untuk dipanjangkan untuk membina sebuah ‘negara bangsa’.

Bagaimanapun, pembentukan awal negara ini adalah satu proses yang memakan masa, menuntut kefahaman dan pemerhatian yang tajam untuk difahami.

Disebabkan Strayer mahu mencari jawapan bagi proses tercetusnya penciptaan sesebuah negara, maka beliau lebih menekankan perihal awalan apa yang dipercayai adalah nukleus kepada pembentukan negara itu sendiri, dan bukan memberi penekanan kepada ciri akhirnya.

Satu tanda penting yang dinyatakan adalah apabila sekumpulan komuniti manusia kekal pada satu-satu tempat dalam satu tempoh masa bagi membolehkan ia berkembang menjadi negara. Dengan menetap, bergaul, berkerja secara kolektif dalam kesinambungan generasi yang panjang, maka ia diyakini menyumbang kepada pembentukan sesebuah negara.

Tanda seterusnya adalah apabila aktiviti tadi mula ada pusat penumpuannya – contoh; tempat – yang menjadi pusat aktiviti. Negara memerlukan sebuah institusi yang tetap. Ini menyumbang kepada ciri berkenaan, institusi sebagai sentral yang bakal menempatkan sistem mereka.

Ia kemuadian melarat berkembang kepada sistem hirarki bangsawan dan hubungan mereka dengan masyarakat. Pentadbiran mukim-mukim kecil dibawah tadbir tuan tanah, estet, yang secara tidak langsung memerlukan komuniti ini menguruskan perihal hidup masing-masing.

Proses ini terus menerus berkembang sehinggalah lahirnya empayar yang terdiri daripada kekuatan tentera yang secara arifnya dilihat sebagai pembaziran sumber manusia dan tidak cekap untuk kelahiran negara. Namun ia juga satu fasa yang penting dalam proses berkenaan.

Susur-galur ini ada dicatatkan Strayer dengan jelas. Kemuncaknya mungkin boleh dilihat di Eropah ketika percaturan kuasa gereja dan pemerintah – yang ketika itu dipelopori oleh raja-raja dan juga kelas bangsawan dikebanyakan jajahan di sana.

Perkembangan ini seterusnya memberi laluan kepada institusi kehakiman – walaupun banyak kepincangannya – terus berkembang dan menjadi satu unsur penting. Begitu juga dengan kesedaran politik golongan bagsawan pada masa itu, yang sudah melihat kuasa dari politik sebagai satu alat yang berkesan untuk mengukuhkan cengkaman dalam mansyarakat.

Begitu juga pihak gereja yang tidak mahu mengalah. Pemencilan kuasa di peringkat bawahan oleh yang berkuasa (seperti apa yang dikenali sebagai state assemblies), campurtangan gereja dan segala macam pancaroba inilah yang akhirnya berjaya memperlihatkan terbentuknya sebuah negara.

Selepas pada inilah kata hikmat ‘kedaulatan’ mula diperkenalkan. Dengan adanya negara, individu sudah mempunyai identiti, hak-hak, keselamatan dan juga sempadan yang membezakan mereka.

Ini secara kasar apa yang dibancangkan dalam buku nipis Strayer. Namun, siknifikannya bukan kecil. Ia memberikan kefahaman berkenaan konsep negara. Sesuai dengan laungan ahli politik di Malaysia yang pada satu ketika gemar bercakap tentang pembinaan negara bangsa ini.

Perlu pengamatan terlebih dahulu dan buku ini boleh memberi gambaran. Adalah perlu untuk menjawab soalan ‘apa itu negara’ sebelum mahu meyelam lebih dalam lagi berkaitan perihal pembentukan negara bangsa ini.

Pemahaman tidak merugikan.

-13 jun 2007

2 comments:

Anonymous said...

Bagus juga ringkasan kau ni, Fiz. Kalau ada 2-3 org lagi buat ringkasan kat blog masing-masing, 'kan lagi bagus!

Aku buka blog baru -- mengenai Pencerahan. Ada esei menarik tentang "Republik Surat", salon Paris dan tokoh-tokohnya.

Sila lawat http://komunite.blogspot.com/

Ajak kawan2 hang yang minat seni, falsafah atau budaya untuk baca artikel di blog "Pencerahan Telawi" ini

http://komunite.blogspot.com/

Anonymous said...

Program diskusi buku ini selanjutnya, sila lawat blog

http://patahbalek.blogspot.com/

Terima kasih.