Saturday, July 29, 2006

Gig Malaya Dilemma 14/7/2006

Oleh: Hazril Hafiz Mohd. Hassan

Ini kali pertama kami membuat persembahan ditempat sama yang pernah melakar sejarah hitam perjalanan muzik anak-anak muda tempatan awal 2006 lalu. Tetapi berbeza kini, Paul’s Place sedikit berupah wajah. Di tingkat bawah sekali terdapat kafe mereka, dan pentas muzik masih lagi di tingkat paling atas.

Seawalnya saya seperti kurang yakin dengan gig yang bakal kami sertai ini. Pemain dram tidak dapat pulang ke Kuala Lumpur. Plan kedua untuk bermain secara akustik juga tidak menunjukkan tanda-tanda memberangsangkan. Malam sebelum hari gig tersebut menyaksikan kegawatan kami bermain sebagai sebuah band, gara-gara sesi akustik di bukit nostalgia, Universiti Malaya yang serba tak kena. Alam jadi saksi, seorang dua rakan yang ada pun pasti risau…

Terima kasih kepada penyelamat kami, Zap yang muncul pada pukul 11 lebih malam itu untuk sesi jamming yang menentukan perjalanan esok hari. Aku tidak lagi kecewa dengan perkembangan terbaru itu. Lapang dada aku selepas sesi latihan di Der Schatten Studio, TTDI awal pagi Jumaat tersebut. Semua bersemangat dan sanggup berkorban tenaga untuk sebuah persembahan muzik kecil… Terima kasih kepada semua rakan-rakan band yang memberi komitmen!

Hari persembahan, aku dikhianati oleh gitarku sendiri. Sehingga tarikh itu, ada hampir enam bulan aku tidak pernah usik alat muzik elektrik ku itu. Definisi bunyi gagal untuk aku bentuk malam itu. Sesi sound-check aku rasakan seperti terawangan dalam kebahlolan!

Orang tidak ramai dan aku jangkakan gig bakal batal. Namun ia tetap dimulakan… walaupun agak lewat. Jam 10.30 malam baru band pertama memulakan persembahan. Kami band kedua malam itu. Mujur, dengan berbekal sedikit kesungguhan yang tersisa, aku rasakan yang persembahan kami tidaklah mengecewakan. Bunyi yang keluar dari gitarku yang rosak pick-up itu pun lebih molek berbanding semasa soundcheck! Dengan tali putus, kami teruskan saja perjalanan muzik ‘kebas’ kami, satu persatu hingga tamat. Keseluruhannya, aku mampu berlapang dada selepas memekak di atas pentas malam itu. Keserasian dapat dirasakan, cuma kegusaran diawal tadi sedikit membayar harganya.

Enam band membuat persembahan, dan hanya hampir pukul 1.30 pagi baru selesai semuanya. Kesemua yang terlibat memberikan yang terbaik. Terima kasih kepada Hasbee dan band-band yang berkongsi pentas malam itu. Kami berlalu dari ruang Paul’s Place dengan wang kocek RM12 yang diraih… cukup bermakna walau jumlahnya kecil. Jumpa lagi di lain waktu!

Setlist Pax De Parma:
“Belum Berjudul” (E)
Cermin
Dunia Hampir Qiamat

No comments: