Wednesday, July 05, 2006

ANTARA JIMI HENDRIX, P. RAMLEE DAN MAWI

Di komputer lama saya ketika ini terpasang lagu Crosstown Traffic, Jimi Hendrix dari album Electric Ladyland. Puas rasanya meluangkan masa mendengar lagu ini. Apatah lagi dengan headphone yang jelas memberi dentuman kental, menghentam dinding-dinding telinga dan gegendang kenyal saya.

Idea saya mula terarah tentang bagaimana Hendrix mengakhiri kareer muziknya. Sebagai sesorang yang muzik mendahului zamannya, saya sedikit kecewa dengan penghujung tragik yang dilalui orangnya. Hendrix mati kerana mengambil dadah berlebihan! Berakhir riwayatnya bagaimana pun tidak mengakhiri gagasan pengaruh muziknya. Karya Hendrix masih lagu berkitar dikalangan peminat muzik generasi kini, sama seperti saya sendiri. Saya benar-benar merasa kagum ketika menonton dokumentari muzikal yang merujuk kembali Hendrix pada masa rakaman album agungnya ini, pastinya yang dimuat-turun seorang rakan dari internet.

Lamunan saya seterusnya mula disapa oleh kelibat Allahyarham P. Ramlee. Istimewanya insan ini tidak boleh disangkal. Saya bukan peminat karya-karyanya, tetapi pengkagum individu yang bernama P. Ramlee ini. Saya terpesona dengan segala daya kehendak yang ada pada insan ini sehinggakan beliau dapat melangkau segala keterbasan yang ada untuk meletakkan dirinya terasing di tempat teratas persada seni kita. Ah, selamat semuanya P. Ramlee…

Melompat lagi angan-angan saya. Terus ia jatuh ke susuk yang dikenali dengan nama Mawi. Kontroversi terbarunya memang hangat dijual oleh media massa. Saya mula teringat, beberapa bulan lepas ketika bertemu Prof. Dr. Hussain di UM. Perbualan yang bermula daripada perjalanan ringkas muzik Malaysia tidak semena-mena terkeluar nama Mawi ini. Ketika itu pensyarah ini telah meluahkan rasa kecewanya terhadap tunang Mawi. Katanya, eloklah Ina ini merubah imej dari seorang perempuan kampong kepada seorang yang lebih up-to-date. Pandangannya adalah, biar Mawi membelanjakan sedikit daripada wang jutaan ringgitnya itu untuk menaik-taraf tunangnya itu. Saya hanya tersengeh kerana malas nak fikirkan tentang itu semua.

Cuma beberapa hari ini akhbar banyak memperkatakan tentang kisah Mawi putus tunang. Hah, ini pun jadi berita besar! Yang menariknya, apa yang saya perasan, si Ina ini perlahan-lahan mengubah penampilannya. Fikir saya, mungkin betul ramalan Dr. Hussain tentang perkembangan ini. Ina mula meletak make-up pada rupanya. Pakaian pun sudah maju. Terakhir yang saya perasan dia dihias adalah ketika menjadi cover majalah mingguan Wanita, itupun yang saya tengok dipejabat – dibeli oleh rakan.

Tetapi pelik. Cerita Mawi nak putuskan tunang membuatkan saya terfikir kembali. Dari pemahaman saya, Ina itumengambil inisiatif sendiri untuk merubah penampilannya, bukan dengan bantuan Mawi. Ini kerana, sejak Mawi mahsyur sedari alam AF lagi, mereka tidak bersua muka. Kasihan Ina. Apa yang sebenarnya terjadi, hanya mereka dan Tuhan saja yang tahu, akhbar anda tak usah percaya…

Saya terasa seperti Mawi telah tersilap percaturan. Imej baiknya – yang menjadi nadi penerimaannya dari khalayak peminat – sudah menjunam ke lembah paling busuk. Gambaran yang sudah pasti terbit dari insiden ini adalah, mungkinkah Mawi semakin hanyut dan lupa daratan? Jangan tipu, saya yakin sangat persolan ini bermain dibibir peminatnya.

Populariti Mawi akan jatuh sedikit sebanyak. Simpatisan tehadap Ina akan bertambah. Untuk Mawi menjelaskan situasi ini adalah amat sukar. Untuk dia terus diam juga bukanlah satu jalan bijak. Untuk berdepan dengan peminat-peminat muzik di Malaysia bukanlah mudah, perlu ada mekanisme yang sistematik untuk menhadapi masyarakat yang sukar menyelami dan memahami pokok sebenar komplikasi Mawi-Ina ini. Jika ada yang rapat dengan Mawi yang membaca tulisan ini, suruh Mawi sendiri jenguk-jenguk sama.

Peminat-peminatnya ramai yang bingung, terutama makcik-makcik yang ramai menyokongnya dari awal. Perwatakkan yang baik, latarbelakang agama dan penampilan fizikalnya yang tenang ini benar-benar menimbulkan kemelut kepercayaan di kalangan peminat. Mawi, anda perlu telus dan jangan berselindung. Jangan belajar memakai topeng dan selalu-selalulah merenung sejenak harapan ramai orang diluar ini yang disandarkan dibahu anda. Mereka tidak mahu melihat Mawi yang semakin hanyut, atau sekurang-kurangnya pada pandangan mata mereka begitu. Anda ‘berdiri’ hari ini oleh faktor besar penampilan dan perawakkan anda, bukan kemampuan nyanyian anda. Jangan cabar saya untuk menyanyi, kerana saya tidak pernah bercita-cita untuk menjadi penyanyi pun! Terimalah kritikan ini secara bijak dan positif…

Luangkanlah sedikit masa Mawi, untuk telek hidup sendiri. Mahsyur boleh datang dan boleh pergi. Duit pun sama. Tapi siapa yang bakal tinggal dengan anda nanti bila pangkat ‘artis popular’ itu tercabut dari baju anda nanti? Saya cuma khuatir yang bintang anda yang sedang bergemerlapan itu mula suram. Suram bukan kerana diselubungi awan hitam, tetapi anda sudah semakin jauh dilangit luas.

4 Julai 2006, 1.27pagi – pantai dalam

1 comment:

Anonymous said...

HIDUP MAWIIII!!!!!!!!!!!!!