Monday, December 13, 2010

20:40



Pada 1999, The New Yorker mengeluarkan senarai penulis-penulis muda yang aktif menulis di Amerika ketika itu dalam satu siri khas 'Fiction', diterbitkan berasingan untuk isu-isu yang berlainan. Dan, antara nama mekar dan diingati dari dekad itu ialah Jhumpa Lahiri, yang menghantar manuskrip himpunan fiksyen pendek pertamanya - The Interpreter Of Maladies - sebagai taruhan. Dan memang selepas itu penulis wanita ini terus melonjak namanya dan memenangi anugerah besar di sana.

Tahun ini, majalah budaya itu mula meramal lagi. Senarai yang dikeluarkan dan diterbitkan fragmen-fragmen kerja terbaru mereka. Antara nama-nama yang menghuni ramalan ini ialah Yiyun Li, Jonathan Safran Foer, Rivka Galchen dan penulis asal Nigeria, Chimamanda Ngozi Adichie. Ini senarai penulis yang katanya akan memberi definisi baru bagi lanskap sastera di Amerika. Nada mereka berbeza-beza. Tumpuan mereka, jalur fahaman tentang fiksyen serta kepercayaan mereka terhadap kesusasteraan juga bervariasi. Dan tetap, semuanya diraikan.

Jadi, seorang watak imajeri dari dunia yang lain berpesan; "Tolong berhenti menulis fiksyen. Cuba baca himpunan kerja-kerja orang yang menulis di bahagian dunia yang dipanggil Amerika Utara ini dan lihat di tingkat mana mereka sedang bermain. Supaya nanti kalau kau menulis, tidaklah hanya bermain di lubuk sendiri. Memang tak semua cerita itu menggamit syahwat."

2 comments:

roslan jomel said...

mana dapat buku tu, bro?

Jelir said...

Kino dah masuk.