Tuesday, February 26, 2008

intelektual masyarakat membangun

- Teks besar yang dilupakan

(I)

Untuk beberapa ketika tahun lalu (2007), sesudah berita pulangnya pemikir besar rantau ini ke rahmatullah, almarhum Syed Hussein Alatas (17 September 1928 – 23 Januari 2007), saya berbalas emel dengan pihak Dawama yang bertindak selaku penerbit dan pencetak produk-produk buku Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Keinginan saya hanya satu; mendapatkan semula buku terjemahan dengan judul Intelektual Masyarakat Membangun yang pernah diterbitkan dulu sekitar awal tahun 1990 yang diambil daripada versi terjemahan bahasa Indonesia tiga tahun sebelumnya. Syed Hussein Alatas menulis versi asal buku ini di dalam bahasa Inggeris ketika bertugas sebagai Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Nasional Singapura dan diterbitkan pada tahun 1977 oleh penerbit Frank Cass, London.

Dalam emel tersebut, saya bertanyakan kalau-kalau mereka masih mempunyai saki-baki salinan buku yang dimaksudkan. Malangnya, buku itu kehabisan stok. Saya usulkan pula pertanyaan sama ada mereka ada perancangan untuk mengulang cetak semula buku itu. Kali ini, jawapan yang diberikan menusuk naluri dan membuatkan ia terus bersarang di dalam kepala hingga kini – ‘tidak ada permintaan terhadap buku tersebut’ – sekurang-kurangnya itulah jawapan balas mereka.

Jawapan seumpama itu meninggalkan tanda soal besar untuk diperhalusi. Saya mahu mempersoalkan kredibiliti dan kepekaan Dawama serta DBP khususnya dalam hal ini. Seorang tokoh besar yang karyanya terus-menerus digali oleh dunia luar seperti mahu dilupakan saja di tempat sendiri oleh mereka yang sepatutnya memelihara dan menyanjung hasil kerja berkenaan – terutamanya selepas cendekia itu meninggal dunia.

Ketika salinan buku ini ditangan, saya gagal untuk melepaskannya daripada terus diamati. Tiga bab awal yang dipaparkan benar-benar membuatkan sesiapa juga yang mahu menyelami permasalahan yang diajukan beliau untuk tidak lekang dari buku ini. Dalam bab-bab awal buku ini, beliau banyak merefleksi dan mencermin kepada pergolakan intelektualisme masyarakat di Malaysia bermula pada tahun-tahun selepas merdeka – selepas terlepas daripada cengkaman zahir kolonial. Ini adalah tunjang dan latar kukuh yang diperbahaskan di dalamnya secara ringkas dan padat.

Buku ini juga tidak bermaksud untuk menawarkan apa-apa peneyelesaian. Ia lebih kepada memaparkan pemerhatian beliau tentang masyarakat kepada masyarakat. Seharusnya juga, tanggungjawab selepas itu tergalas dibahu masyarakat untuk memikirnya dan mencari jalan keluar dan berubah.

Satu kekuatan buku ini – walaupun ia mungkin bukan karya paling besar pernah dihasilkan Syed Hussein Alatas bagi kebanyakan orang – ialah selepas lebih 30 tahun buku ini diterbitkan, kejengkelan yang dipaparkan masih terlalu nyata dan tetap dengan angkuh masih juga dibiarkan berlaku di dalam masyarakat Malaysia hari ini.

Beliau resah dengan golongan intelektual yang pada maksud tertentu seperti terperangkap di dalam suasana kawalan dan keadaan masyarakat yang menurut pemahaman saya sudah tepu dengan segala kondisi terdahulu.
***
bersambung...

No comments: