Saturday, September 15, 2007

bayu dari sabah



Ketika umur baru setahun dulu, saya pertama kali diterbangkan ke sana. 7 September 2007 adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke sana lagi – Sabah – selepas lebih 20 tahun.

Bagi seorang anak muda yang menghabiskan masanya dan membesar di kepulauan Borneo, aroma angin dan warna masyarakat di sana bukanlah asing. Kota Kinabalu sibuk lagi berbanding dulu, walaupun struktur bangunannya masih lagi yang lama-lama mendominasi.

Oh, untuk MAS yang menerbangkan saya, terima kasih kerana memberikan makanan yang tidak sedap bagi kedua-dua perjalanan pergi dan balik!

Siang yang panas, mungkin lebih lagi dari suhu di Kuala Lumpur. Dan, ketika baru mendarat petang itu, saya rasakan yang Sabah – atau KK sebetulnya – seperti sudah kehilangan ‘bayu’nya yang dulu-dulu.Tidak hairan, kota ini terletak betul-betul dikawasan persisir pantai yang menyumbang kepada haba dan rasa panas itu.

Banyak juga sudah berubah dan ingatan saya tidak pula betul-betul jelas untuk merakamkan semua keadaan lebih 20 tahun dulu. Lapangan terbang KK masih lagi belum siap di bina baru. Yang ada hanya rekaan lama yang sedikit kecil jika dilihat dari kaca mata hari ini. Harapnya tidak lama lagi – atau ketika saya berkunjung lagi ke sana selepas ini – lapangan terbang dengan bangunan dan kemudahan baru akan menyambut mereka yang datang.

Saya dan enam lagi teman – tambah seorang lagi teman selaku penunjuk arah – menghabiskan masa hujung minggu di sana. Kami hanya menginap di rumah tumpangan ala ‘pelacur’ di Trekker’s Lodge berdekatan dengan Jesselton Wharf.

Petang hari pertama – setelah berpeluh ketiak menunggu kereta sewa dan daftar masuk bilik sewa – kami di bersiar-siar sekitar KK. Bangunan Yayasan Sabah, Jabatan Marin UMS dan sebuah kedai makanan laut (restoran Gayang; Menggatal) antara tempat yang kami hinggap sebelum hari mula gelap, walhal jarum jam baru saja pada kedudukan enam lebih.

Hari yang betul-betul penat. Malam, kami menunggu sebuah lagi kereta sewa di perkarangan Sutera Harbour Resort.

Hari dua

Hari kedua, hari yang panjang dan penuh dengan aktiviti – ataupun cubaan aktiviti. Seawal 6 pagi kira-kira, kami memulaka perjalanan ke Ranau. Untuk merakan gambar Gunung Kinabalu sebelum ia ‘lari’, kami terpaksa samapi awal di sana, sekitar lapan pagi.

Nasib kami baik, awan masih belum menutupi gunung itu lagi. Bergamabr sakanlah makhluk-makhluk dari KL pagi itu. Hajat saya untuk duduk minum-minum di warung-warung kecil di sana tercapai. Di pasar Kundasang, kami bersarapan di Warung An Nur. Entah teh apa yang dihidangkan, saya rasa sedap juga. Nasi lemak ‘kuning’ pun pelik tapi sedap.

Diasak oleh kekecewaan dan kegagalan untuk merakan gambar yang baik pada hari pertama, saya ‘menembak’ banyak juga dengan kamera yang ada. Ada satu dua yang dirasakan amat sarat isi dan komposisinya. Orang-orangnya juga kool! Hentian berikutnya adalah di ladang lembu ‘New Zealand’, dekat Mersilau. Lembunya tak banyak yang nampak, tapi kawasan padang rumput berbukitnya betul-betul cantik.

Ketika ini – menghampiri Ranau - suhu betul-betul sejuk. Saya mula terasa yang ‘bayu’ negeri ini seperti mahu memeluk saya semula setelah apa yang saya rasakan hari sebelumnya. Terus berjalan, sampai ke lokasi sahih hari itu, Poring – Hot Spring. Tak adalah apa sangat tempat ini, Cuma bagi yang hantu air nak terjun, pilihlah – kolam air panas atau air terjun. Satu jam di sana sebelum bertolak balik ke KK untuk melayan pasar Filipin dan borong sakanlah teman-teman yang berduit.

Makan malam di Inanam, terima kasih Iza. Sedap sungguh semua, percuma itu yang penting.

Hari tiga


Pagi kami dengan bot dalam perjalanan setengah jam ke Pulau Manukan. Banyak sungguh ikan-ikan kecil. Ikan-ikan mat saleh pun banyak. Two-piece mereka berwarna-warni! Mandi laut bersama-sama ikan semua itu…

Pasar Gaya Street yang hanya dua lorong dibelakang bilik sewa adalah tempat terakhir sebelum angkat kaki ke lapangan terbang selepas makan tengah hari di Wisma Merdeka. Di sini banyak juga gambar-gambar yang dapat dipetik. Maklum, nak beli-belah ongkos nya tak ada. Hanya sempat merasa karipap seringgit di situ.

Penglaman yang tenang juga, tapi ada kecelakaan. Dalam 400 keping gambar yang diambil, hanya seratus lebih saja yang elok. 300 yang lain korup, dimakan oleh virus-virus bangsat pada flash card kamera itu. Betul-betul terduduk, termenung… semua cukup dibuatnya. Memang bukan rezeki!


Klik sini untuk cebisan gambar yang ada.

No comments: