Tuesday, July 17, 2007

fathi

Dua minggu berlalu dari tarikh Fathi diijabkabulkan. Ia juga tempoh saya tanpa seorang guru dan teman yang kerap berngomelan di warung Bangsar Seafood, malam selepas habis waktu kerjanya.

Tapi, tarikh 070707 itu pun sebenarnya menyeronokkan bagi saya. Buat pertama kalinya saya menyaksikan majlis akad nikah yang paling sempoi di Felda Besout, Sungkai.

Bayangkan, dua orang kapten ‘mazhab pemikiran’ di Kuala Lumpur ini (meminjam ayat Pak Khalid) – Khalid Jaafar dari ‘Sekolah Jalan Telawi’ dan Hishamuddin Rais dari Universiti Bangsar Utama – masing-masing terkesan dari pengalaman di Besout itu.

Yang seorang mahu menukilkan sebuah cerpen bagi merekod kejadian malam itu manakala yang seorang lagi ingin membuat cerita komedi katanya. Saya tak mampu nak merekodkan di sini, biarlah pengalaman itu terus terapung dalam minda saya.

Antara serpihan dialog dan peristiwa yang mahu dikongsi:

“Tok imam tak ada, dia pergi kenduri”

Di belakang, Isham gelak; “macam mana aku tak gelak, imam pergi kenduri…”

Pak Khalid ‘dibatalkan’ kesaksiannya selepas tiba-tiba muncul wakil imam (kot) entah dari mana.

“Paris yang dekat Perancis tu ke?”

“Kerje kat paper? Kes Altantuya macam mana, boleh lepas ke?”

Perbincangan antara kadi dan Fathi untuk menentukan alamat rumah yang nak digunakan atas borang.

Dan, dalam kereta ketika menuju rumah pengantin dari resort tempat kami singgah, topik paling panas adalah berkaitan Ezam. Yang muda tersengeh-sengeh sajalah dengar tok guru mereka berbalas pandangan.

Fathi, Selamat Pengantin Baru.

No comments: