Wednesday, February 14, 2007

ekonomi emosional

Baru saja ada masa untuk merenung, duduk termenung dan berfikir sejenak mengenai perihal sekeliling dalam tempoh beberapa ketika – tidak terlalu lama pastinya. Ada persoalan yang ingin ditanak biar masak. Satu yang berlegar adalah perihal kos hidup yang semakin meruncing di saat pemimpin negara ini sibuk mewar-warkan pertumbuhan ekonomi yang positif!

Taik palat!

Sekali-sekali merenung permasalahan ini mampu membuatkan individu menjadi emosional. Ia berlaku bilamana kita mahu berfikir dan akhirnya mula menyedari segala muslihat dan sandiwara mereka-mereka yang ada tanggungjawab dan kepentingan tersembunyi.

Mengapa taraf hidup warga Malaysia kelas sederhana dan rendah semakin terhimpit kini? Walhal, pelbagai statistik didedahkan oleh pemerintah yang mahu menyogok minda rakyat bahawa ekonomi negara berada pada paras yang baik dan mampu berkembang.

Wang sudah tiada nilai – hanya angka dan akan lenyap terus…

Perihal tol paling menyakitkan hati. Perasaan benci akan lahir dalam setiap diri yang tidak berkepentingan dalam isu konsesi berkenaan apabila melihat kaki temberang bernama Samy Vellu muncul memberikan tepisan yang tidak langsung menjelaskan keadaan.

Satu dikotomi sahih: Caj tol naik kerana pihak pemerintah tidak ada banyak wang untuk mengikut apa saja perjanjian yang mereka pandai-pandai meterai dulu (wang habis sebab rasuah!) dan membayar pihak konsesi lintah darat berkenaan. Maka beban itu dipindahkan kepada rakyat yang makmur ini. Mereka tahu rakyat tidak dapat berbuat apa-apa kerana kesedaran sivil masyarakat di Malaysia ini berada pada paras buku lali saja!

Samy Velly ini bodoh dan bebal. Pada fikiran Samy ini, apa saja yang keluar dari mulutnya akan ditelan mentah-mentah oleh umum. Katanya pemerintah membuat perjanjian bagi pihak rakyat… sekaligus mengambil keputusan yang menguntungkan rakyat. Pernyataan ini keluar dari mulut Samy kerana dia sedar segala kos dan perbelanjaan oleh kerajaan adalah dengan hasil duit yang dikutip daripada rakyat pelbagai lapisan.

Sesuatu keputusan yang dikatanya memelihara kepentingan rakyat namun tidak sampai kepada pengetahuan rakyat – macam mana pulak kes itu? Bila ada yang mempersoalkan kandungan konsesi lebuhraya itu, Samy dengan muka toya menjawab bahawa ia adalah antara kerajaan dan pihak konsesi saja. Tapi pada masa yang sama kedengaran darinya bahawa itu mengandungi kepentingan rakyat. Buah pelir si Samy ni besar sebelah agaknya, sebab itulah bercakap pun tak tentu arah!

Semua perjanjian yang berkaitan dengan konsesi lebuhraya ini secara serta-merta diletakkan dibawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Apa cerita? Betul ke si Samy ini cakap serupa bikin?

Tak perlulah anda yang budiman menatap wajah babun tua ini. Tak perlu juga apa-apa tindakan diambil, cukup untuk semua rakyat di tanah ini menunggu saat Samy mati saja! Tempoh terlalu lama mentadbir di satu-satunya Jabatan Samy menjadikan di tugu yang susah nak di alihkan. Bebal dan kebalnya sudah sampai ke tahap akar umbi, susah dah nak cantas atau tebang benda begini.

Duit rakyat yang membayar cukai digunakan tetapi terus-menerus menafikan hak rakyat untuk ambil tahu bagaimana duit ini dibelanjakan. Haprak punya orang. Di sini aku tak akan menggunakan perkataan pemimpin untuk Samy, kerana dia bukan pemimpin aku!

PTPTN pun satu hal. Riba bukan main terasa. Aku sendiri sudah mula membayar balik pinjaman berkenaan, namun kos riba itu menjadikan aku malas nak bayar dah. Boleh pula perkara macam ni terus subur dalam Islam Hadhari hari ini. Baiklah, Malaysia… berhenti bercakap berkenaan Islam Hadhari mulai hari ini. Anda tidak faham, aku pun sama tak faham. Bagi yang menduduki kerusi politik, terma berkenaan hanyalah polemik kosong untuk memperlihatkan kebaikan diri sendiri. Walhal, mereka yang mencetus idea itu pun gagal memahami apa yang terpacul dari mulut mereka. Buktinya, masyarakat masih legi berada pada takuk lama duiawi, tak banyak dapat diubah oleh kelompok-kelompok yang hanya banyak cakap seperti mereka ini.

Untuk seorang anak muda yang baru cuba-cuba mahu hidup dikota Kuala Lumpur ini dengan gaji pokok pemegang ijazah, ia umpama indah khabar dari rupa. Memang besar jumlah yang diperoleh, namun besar juga jumlah yang perlu dibelanjakan.

Aku cukup-cukup tak bersetuju dengan pernyataan orang politik yang sentiasa mahu menampakkan yang elok-elok saja mengenai situasi semasa. Aku tidak berharap kepada siapa-siapa di atas sana untuk mengubah keadaan. Orang-orang tua ditampok pemerintahan banyak yang gelojoh belaka. Cuma aku percaya kerahan kolektif saja yang dapat mengajar si tua bangka lagi bebal ini. Khusus ditujukan kepada anak-anak muda yang mempunyai kudrat yang lebih.

Tapi itu pun tak ramai yang ambil peduli. Orang muda hari ini ramai juga yang mahu memilih jalan bebal seperti generasi tuanya dengan cara lekas khayal duniawi dan tak mahu ambil kisah perihal semasa sekeliling. Hidup, hiduplah, mati, matilah!

-12:39am 14 Februari 2007 – pantai dalam

No comments: