Monday, March 27, 2006

"HEY SEMMI, APA SUDAH JADI?"

Suatu malam, di sebuah estet, saya terserempak dengan Semmi. Dia kawan lama, berasal pun dari estet itu juga. Masih kuat ingatan saya mengenangkan sikap kelam-kabut si Semmi. Tapi itu dulu. Namun, saya tetap khuatir dengan personaliti yang seorang ini. Manakan tidak, buatnya dia terbawa-bawa sikap lamanya dalam kedudukannya sekarang, habis! Dulu hanya ketua estet, tapi sekarang, dengan megah dan perasannya dia sudah menjawat kedudukan sebagai ketua eksekutif di firma Jambatan Kena Runtuh. Bukan kepalang!

“Hey Semmi, apa sudah jadi?”, sergah saya. Terkejut beruk buatnya si Semmi. Ketika itu, dia sedang menghirup kopi hitam panas, dekat kedai Ah Leong, bersebelahan semak tepi kubur. Dengan riak mukanya, ditambah dengan fesyen rambut atap meruncing, naik bedekah saya dibuatnya bila melihat. Berkerut seribu dahinya, terus nampak macam cipan! “Apa sudah jadi apa?”, dengan lantang Semmi membalas sergahan saya tadi. Dari aura pertuturannya, dapat dirasa yang dia tidak puas hati. Walaupun saya sendiri kurang pasti kenapa. Tiada langsung kemesraan diantara dua kawan lama ini. Pada firasat saya, dia sedang resah agaknya.

“Jangan marah la, saya tanya saja… Bukan apa, itu hari saya tengok you dalam tv, bagi nombor telefon apa pasal?” lanjut soalan saya. Mana taknya, pelik juga. Entah tersapa angin mana entah, keluar tv tersengeh-sengeh… lepas tu bagi nombor talifon. Ni nak publisiti murahan ke apa… Sekali imbas, macam orang sasau. Dua kali kilas, ambik kau… macam orang tua nyanyuk… Haha…

You jangan sindir-sindir I aa, you apa tau…” marah si jambul rata tu kepada saya. “Saya punya kerja, saya tau la…” tambahnya lagi. “Aik, dia pula yang marah kita.” Bisik benak saya. Sepatutnya kitalah yang marah dia. Sudahla projek jambatan, yang menjadi kebanggaan dia dulu dah bertukar menjadi mimpi ngeri sampai tak tidur malam. Boleh pulak buat kenyataan dalam paper yang hand phone dia rosak sebab orang ramai sangat yang hantar sms. Kalau iya pun nak klentong, selidiklah dulu. Orang sekarang ni bukannya bodoh macam dia. Siapa suruh bagi nombor talifon kat orang!

Ada sekali tu, dikatanya speaker Plolaris tak baca paper. Logikla si Plolaris tu tanya keputusan siasatan jambatan retak. Dahlah pakai duit orang, bayar pula kat mat salleh, lepas tu boleh pula nak nafikan hak orang yang nak tahu cerita sebenar. Biol betul. Sudahnya, dia yang macam anjing gila, berpusing-pusing dalam cakap-cakap dia sendiri. Dahlah cakap pun belit-belit, tak serupa bikin, ramai orang marah ooo…

“Ok, I tak sindir. Straight forwardYou ingat orang sekarang ni bodoh ke? You punya reason tu buat-buat saja, konon nak tunjuk yang you buat kerja. Memang betul you buat kerja, tapi cara you yang tak betul. Tapi bila ada ada problem, you kasi alasan budak-budak. Hey, orang sudah bijak pandaila. Sekejap you cakap lain, esok lain, hari lain lagi lain… orang banyak menyampah sama you tau! You punya salah, you kata orang punya salah Mula-mula bukan main you nafikan yang projek itu tarak problem, selamat… semua orang boleh guna. Yang I tak tahan, you lagi tau daripada pakar. Pakar kata jambatan rosak, bahaya… you selamba saja kata tak ada apa-apa. Apa punya orang you ini? Apa kata you sendiri lalu itu tempat hari-hari, baru you tau macam mana orang sabung nyawa. Cakap saja pandai!” Nah, bagai nak termuntah muka Semmi menadah peluru kata dari saya.

Terus terkedu Semmi dibuatnya. Ecece… dan-dan tu juga dia buat gaya berfikir. Harap-harap betul lah dia memikirkan kata-kata itu.

“Apa pasal, you ingat I makan rasuah ka?” soal Semmi balik. Bijak dia ni. Bijak belit-belit cakap orang. Saya tak kata dia rasuah, tapi dia yang cadangkan. Apa tandanya tu? Anda yang budiman sajalah pertimbangkan sendiri. Si Semmi ni mereng sikit, selalu nampak macam dah tak waras.

Ketika seronok tengok muka pahit Semmi masa itu, saya teringat juga satu insiden lain. Baru-baru itu juga, Semmi ni ada buat patung berhala besar dihalaman rumahnya. Saya Tanya juga, orang kampong tak bising ke, buat berhala besar-besar ni. Yalah, majoriti orang Islam, mana tau ada yang melenting.

Jawabnya ringkas; “Saya punya suka la. Tanah rumah saya ni saya sudah beli dari ketua kampong dulu. You apa kesah!” Hai… rasa macam nak lempang saja mulut si Semmi ni. Anda pernah tak tengok berhala tu? Besar betul, saya tak tipu. Senang-senang nanti cubalah lawat-lawat “istana” si Semmi ni, tengok sendiri macam mana dia berbangga dengan patung emas tersebut.

Saya memanjangkan lagi akal, lantas bertanya pula berkenaan pemilihan wakil estet puak-puak mereka. Saya ada terdengar, dah lama dah, yang penolong dia memang tak sebulu. Tapi jawapan Semmi saya dah boleh agak, mesti nak bangga diri punya. Tak payah tunggu dia jawab, saya jawab sendiri. Dia rasa dia masih lagi relevan dikalangan kaum dia, tu yang berani celupar. Dikatanya dia tak kisah langsung tentang cabaran penolongnya tu. Sekali memang betul pun, dia masih lagi kekal jadi ketua kaum untuk upacara solek diestet itu. Gasaklah Semmi, kau punya suka.

Otak saya masih lagi berputar-putar mencari topik perbualan seterusnya. Sekilas itu juga saya teringat tentang dapur rumah Semmi. “Eh, macam mana dengan you punya kebinet dapur? Jadi tukar ke?”soal saya. “Apa you merepek ni? Kabinet dapur saya mana ada orang boleh tukar. Itu banyak rahsia oo, sama itu kenangan lagi. Mana boleh tukar, tak siapa berani tukar pun. Nanti kalau saya rasa patut tukar, saya tukar sendirilah…” bebelnya kembali. Hati saya ketika itu bertambah berasap! Tapi, suka hatilah Semmi, kau punya untung badan.

Hisshh… menyampah pula terkenangkan si Semmi ni. Munkin dia dah lupa yang satu hari nanti kita semua akan mati. Tapi itulah, manusia ni ada macam-macam jenis. Bila ada kuasa sikit, mula lupa daratan, buat ikut suka hati dia saja! Semmi, Semmi… hiduplah semahu kau, Biarlah orang lain yang mati akibat dari tindakan kau! Seronoklah tu…

- 18 March 2006

No comments: